PKP Fasa 2: Teksi & e-Hailing hanya beroperasi dari 6 pg-10 mlm, penghantaran makanan dari 8 pg-8 mlm

PKP Fasa 2: Teksi & e-Hailing hanya beroperasi dari 6 pg-10 mlm, penghantaran makanan dari 8 pg-8 mlm

Kerajaaan bakal mengimplemtasikan fasa kedua Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula esok (1 April) hingga 14 April yang lebih ketat dari fasa pertama, bagi memastikan usaha untuk menyekat penularan wabak Covid-19 akan menjadi lebih berkesan. Untuk pengangkutan, apa yang anda perlu tahu berkenaan perlaksanaan PKP fasa dua ini?

Menurut Kementerian Pengangkutan, bermula esok, perkhidmatan bas awam (ekspress dan berhenti-henti), tren dan terminal-terminal terlibat hanya dibenarkan beroperasi dalam tempoh masa 6 pagi hingga 10 pagi, dan dari pukul 5 petang hingga 10 malam.

Manakala untuk teksi dan e-hailing pula hanya dibenarkan beroperasi dari pukul 6 pagi hingga 10 malam setiap hari. Bagi yang rajin memesan makanan, maklumat ini perlu anda ambil tahu – perkhidmatan penghantaran makanan hanya dibenarkan beroperasi dari pukul 8 pagi hingga 8 malam. Jadi kalau nak pesan makan malam, order siap-siap lebih awal sebelum pukul 8 malam.

Kementerian Pengangkutan turut cakna berkenaan pengangkutan penting yang membawa bekalan makanan, ubat-ubatan dan sebagainya. Jadi untuk memastikan sektor tersebut bergerak lancar ketika PKP fasa dua ini, syarikat logistik dan pengangkutan digalakkan untuk beroperasi bermula pukul 7 malam hingga 7 pagi.

Seperti yang disebutkan oleh Menteri Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebelum ini, PKP fasa dua ini bukanlah situasi larangan pergerakan sepenuhnya (lockdown), tetapi ia akan melibatkan kawalan pergerakan yang lebih ketat, dengan pertambahan jumlah sekatan jalanraya.

Semalam menteri berkenaan menyatakan bahawa sebanyak 257,287 buah kenderaan diperiksa di 1,520 sekatan jalan yang dilakukan pada hari Ahad lalu, dan jumlah sekatan jalan ini juga akan ditambah sepanjang tempoh fasa kedua PKP. Ini termasuk di semua laluan masuk ke lebuhraya seluruh negara, yang telah pun ditambah sebelum ini – dari 23 kepada 65 sekatan ketika ini. Sekatan di plaza tol akan ditambah menjadi 114 bagi fasa kedua PKP nanti.

PKP Fasa 2: Teksi & e-Hailing hanya beroperasi dari 6 pg-10 mlm, penghantaran makanan dari 8 pg-8 mlm

Kerajaan juga sebelum ini telah mengumumkan bahawa sepanjang tempoh penguatkuasaan PKP ini, hanya seorang individu dibenarkan untuk keluar dari rumah dan memandu untuk membeli barangan keperluan harian serta ubat-ubatan ketika Perintah Kawalan Pergerakan yang sedang berlangsung sekarang.

Selain dari langkah-langkah untuk meminimakan pergerakan di atas jalan raya ini, kerajaan turut mengehadkan waktu operasi untuk kedai serbaneka dan pasaraya, restoran yang hanya menawarkan perkhidmatan bawa pulang dan juga stesen minyak dari pukul 8 pagi hingga 8 malam.

Selepas 14 hari PKP berlangsung, bagaimana keadaan anda? Sanggup ke nak harungi lagi jika tempoh ini dilanjutkan? Kalau tak nak, ayuh bantu barisan hadpaan negara untuk menjayakan perperangan terhadap Covid-19 ini dengan duduk di rumah, dan tidak sewenang-wenangnya keluar untuk urusan remeh-temeh!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • hazmi akmal on Apr 07, 2020 at 2:45 pm

    Saya cuma nak cadangkan jika sekatan-sekatan jalan raya oleh pihak berkuasa dapat membuka laluan khusus bagi ehailing driver, teksi dan penghantar makanan utk pemeriksaan. Ini kerana terkandas pada kesesakan di sekatan jalan raya amat merugikan masa kami sebagai pemandu dan mengakibatkan peluang utk memaksimakan pendapatan akan terganggu..

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required