Polis akan tutup jalan di Selangor secara berperingkat

Polis akan tutup jalan di Selangor secara berperingkat

Bagi mengurangkan pergerakan orang awam sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) fasa kedua yang dilaksanakan mulai 1 hingga 14 April ini, polis Selangor telah memaklumkan lebih banyak jalan di negeri itu akan ditutup secara berperingkat.

Menurut Timbalan Ketua Polis Selangor Datuk Arjunaidi Mohamed, setakat ini empat hingga lima jalan di Kota Damansara dan Petaling Jaya ditutup sejak beberapa hari lepas, dan penutupan sebahagian lagi laluan di kawasan lain akan diumumkan dari semasa ke semasa.

“Walaupun langkah itu dilihat akan menyusahkan masyarakat di kawasan terlibat, namun ia bagi memastikan kawalan pergerakan, dapat dilakukan dengan lebih berkesan. Kita ada terlalu banyak jalan, nak tutup semua memang kita tak boleh buat. Jadi kita tutup sebahagian saja yang mana menerusi laluan itu, polis boleh buat tapisan dan kawal pergerakan mereka.

Polis akan tutup jalan di Selangor secara berperingkat

“Memang PKP membenarkan orang awam keluar membeli barangan keperluan, namun ia tidak harus disalah gunakan. Misalnya, jika tinggal di Kota Damansara, beli sahaja keperluan asas di situ, tidak perlu bagi alasan nak beli barang di Kepong,” katanya seperti dilaporkan oleh Bernama.

Mengenai pelaksanaan PKP di Selangor, Arjunaidi berkata, sejak mula dilaksanakan pada 18 Mac lepas sehingga semalam, sebanyak 364 tangkapan dilakukan kerana mengingkari perintah kawalan itu, dan daripada jumlah itu, 114 adalah warga asing.

“Setakat ini, lapan daripada yang ditahan telah dituduh di mahkamah di bawah Seksyen 186 Kanun Keseksaan dan Seksyen 7 (1) Peraturan-Peraturan Pencegahan, dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah di dalam Kawasan Tempatan Berjangkit) 2020,” katanya.

Sekali lagi kami ingin mengingatkan anda semua agar keluar rumah sekiranya perlu sahaja, iaitu bagi mendapatkan bekalan makanan dan ubat-ubatan. Hadkan pergerakan anda dan jangan lupa sekarang ini sudah ada peraturan satu kereta, seorang sahaja (iaitu hanya pemandu sahaja). Anda boleh mencuba perkhidmatan penghantaran barangan ke rumah dan paling penting, jaga kebersihan, kesihatan dan keselamatan anda serta orang di sekitar anda.

#duduksajadirumah #juststayathome #silalayanpaultanorgsampailebam #jangankatakamitakpayung

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required