Permintaan Grab menurun, syarikat sedia tiga insentif untuk pemandu — penghantaran GrabFood meningkat

Permintaan Grab menurun, syarikat sedia tiga insentif untuk pemandu — penghantaran GrabFood meningkat

Musim Covid-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ketika ini memang memberi kesan ke atas ekonomi dunia – masing-masing antara kita terpaksa berdepan situasi ini dengan cabaran yang tersendiri. Ada yang hilang pekerjaan, ada yang habis wang tabungan; harapnya mereka yang ada terlebih dapat sama-sama prihatin dan membantu.

Bagi Grab Malaysia pula, ia mencatatkan penurunan permintaan terhadap perkhidmatan e-hailing sehingga 90% jurangnya sejak PKP dilaksanakan. Tambah menyulitkan pemandu ialah jadual operasi yang dibenarkan hanyalah dari 6 pagi hingga 10 malam setiap hari. Bagi khidmat penghantaran makanan GrabFood, operasi yang dibenarkan ialah dari 8 pagi hingga 8 malam.

Menurut Pengurus Grab Malaysia, Sean Goh dalam satu wawancara di BFM Radio, ini merupakan waktu yang paling mencabar untuk mereka. Permintaan bagi perkhidmatan e-hailing merudum, dan walaupun servis penghantaran makanan semakin melonjak, ia juga membawa masalah yang tersendiri dengan mengakibatkan lebih banyak kerugian dari aspek kos operasi.

Permintaan Grab menurun, syarikat sedia tiga insentif untuk pemandu — penghantaran GrabFood meningkat

Bagaimanapun, syarikat itu tidak berhasrat untuk memotong insentif untuk pemandu walaupun sedang berdepan dengan masalah berkenaan. Grab ketika ini mempunyai lebih daripada 100,000 pemandu e-hailing di Malaysia, tetapi mereka juga berada dalam situasi bermasalah kerana tiadanya permintaan.

Untuk mengatasi hal ini, Grab perkenalkan tiga inisiatif – paling utama dengan meletakkan pemandu Platinum dan Gold mereka ke dalam platform GrabFood. Menurut Sean, pemandu sepenuh masa ini lebih tetap bekerja, dan dengan melakukan itu dapat memastikan pendapatan mereka terus ada.

Dua lagi dana untuk pemandu turut diperkenalkan. Pertama insurans yang dipanggil Partner Protection Fund yang mana Grab akan menawarkan bayaran sekali bernilai RM300 bagi pemandu yang belum dijangkiti Covid-19, tetapi perlu menjalani kuarantin selama 14 hari. Pemandu yang telah dijangkiti pula akan menerima RM1,000 – tidak kira sama ada mereka dijangkiti ketika bekerja atau sebaliknya.

Permintaan Grab menurun, syarikat sedia tiga insentif untuk pemandu — penghantaran GrabFood meningkat

Terakhir, pemandu Grab layak untuk menikmati diskaun (sehingga 50%) ketika membeli barangan keperluan penting, dengan Grab akan membantu mereka untuk jimat sehingga RM500. Ini berasingan daripada bantuan RM500 yang diberikan oleh kerajaan seperti yang diumumkan sebelum ini.

Sesetengah kerajaan negeri juga akan menyalurkan bantuan RM300 kepada pemandu Grab yang terkesan. Semoga kita semua dapat mengharungi situasi ini sebagai satu komuniti yang berkerjasama untuk kembali memulihkan keadaan dan membangun semula ekonomi di hari mendatang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required