PKP: 1,220 orang telah ditahan Sabtu lalu, 854 individu kena saman RM1,000 – masih ramai yang berdegil

PKP: 1,220 orang telah ditahan Sabtu lalu, 854 individu kena saman RM1,000 – masih ramai yang berdegil

Dengan tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang bakal memasuki fasa ketiga Rabu ini sehingga 28 April nanti, harapannya orang awam akan lebih patuh kepada perintah ini memandangkan sudah membiasakan diri selama sebulan untuk berbuat demikian. Tambahan pula, ini waktu-waktu genting yang akan menentukan sama ada kita berupaya melawan wabak coronavirus di Malaysia atau sebaliknya, keadaan akan bertambah buruk.

Tetapi, data menunjukkan hal yang berbeza. Sabtu lalu sahaja, polis telah menahan seramai 1,220 orang bersangkutan pelbagai kesalahan perlanggaran PKP. Daripada jumlah itu, 854 orang telah dikenakan saman RM1,000. 345 orang pula ditahan reman, sementara 21 orang lagi dibenarkan ikat jamin. Perkara ini didedahkan oleh Menteri Kanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob semalam.

Angka individu ydang dikenakan juga semakin meningkat sejak Jumaat lalu, yang menyaksikan sebanyak 815 denda telah dikeluarkan. Sejak notis kompaun diperkenalkan pada 8 April lalu, seramai 2,156 orang telah disaman setakat ini. Ada juga yang menyatakan bahawa saman ini terlalu rendah, menyebabkan masih ramai orang tak ambil serius hal berkenaan.

PKP: 1,220 orang telah ditahan Sabtu lalu, 854 individu kena saman RM1,000 – masih ramai yang berdegil

Pada Sabtu lalu, sebanyak 783 sekatan jalan diadakan di seluruh negara, dengan pihak berkuasa telah memeriksa sebanyak 435,361 kenderaan. Pada Jumaat, sebanyak 490,249 kenderaan diperiksa di 779 sekatan jalan yang diadakan. Di lihat daripada angka ini, terlalu banyak kenderaan yang masih bergerak; tak kan lah semua ini dalam perkhidmatan dan urusan penting?

Masalahnya, masih ramai yang bagi alasan merapu ketika ditahan, seolah-olah sengaja tidak menghormati atau ingin patuh kepada PKP. Boleh sama-sama berusaha untuk pastikan kita berjaya melawan menularan wabak Covid-19 ini sepanjang PKP fasa tiga?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required