Udara di Malaysia lebih bersih ketika PKP – laporan

Udara di Malaysia lebih bersih ketika PKP – laporan

Imej satelit semenanjung Malaysia pada 18 Mac hingga 13 April 2019 (kiri) dan 18 Mac hingga 13 April 2020 (kanan). Klik untuk besarkan

Anda perasan tak langit kita semakin biru kebelakangan ini? Ini sebenarnya bukan perasaan semata-mata, kerana hasil penyelidikan Jabatan Analitik Think City mendedahkan memang kandungan nitrogen dioksida (NO2) dalam udara kita kini turun dengan mendadak dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) untuk membendung penularan wabak Covid-19 bermula 18 Mac lalu, kerana kurangnya kereta yang bergerak di atas jalan raya.

Apa yang didedahkan oleh Think City ini adalah hasil penelitian mereka terhadap data spektometri dari satelit Copernicus Sentinel-5P milik Agensi Angkasa Eropah, dan jelas sekali kadar pencemaran di semenanjung Malaysia terutamanya di Kuala Lumpur dan Johor Bahru turun dengan drastik.

Nitrogen oksida dihasilkan oleh bahan api fosil seperti arang batu, minyak dan gas. Menurut Think City, 80% kadar pencemaran NO2 pada ruang udara kita adalah datang dari hasil pembakaran petrol dan diesel pada kenderaan di atas jalan raya.

“Ketika kita dipaksa untuk berhibernasi, bandar kita turut berubah dalam cara yang kita tidak pernah terfikir ia boleh terjadi. Perubahan kadar nitrogen dioksida dalam peta yang ditunjukkan Think City antara sekarang dan masa yang sama tahun lalu menunjukkan rakyat Malaysia kurang bergerak kerana PKP dan merendahkan kadar pencemaran udara dari kenderaan. Hal ini jelas dapat dilihat di sepanjang pantai barat Semenanjung Malaysia, tempat di mana 20 juta orang tinggal,” kata pengarah program Think City, Dr Matt Benson

Perkara ini bukan hanya terjadi di Malaysia. Sebelum ini, kami turut melaporkan udara di negara-negara terjejas kerana pandemik Covid-19 ini seperti di India, China, Amerika Syarikat dan Itali turut menunjukkan penurunan kadar pencemaran setelah lockdown diumumkan di negara-negara berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required