VIDEO: Kawasaki Ninja ZX-25R diuji atas mesin dyno

VIDEO: Kawasaki Ninja ZX-25R diuji atas mesin dyno

Motosikal terbaru Kawasaki yang menggunakan enjin 250 cc empat silinder iaitu Ninja ZX-25R sepatutnya sudah dilancarkan di Indonesia tetapi disebabkan oleh pandemik Covid-19, ia ditangguh sehingga masa yang belum diberitahu lagi.

Jiwa penggemarnya yang sudah teruja diusik lagi dengan penyiaran video-video pendek dan yang terbaru menunjukkan motosikal sports permulaan itu diuji atas mesin dynamometer (dyno). Unit yang ditunjukkan adalah unit standard tanpa sebarang modifikasi.

Seperti yang diketahui, ujian atas mesin dyno adalah untuk mengetahui kuasa sesebuah jentera, tetapi dalam video ini data yang diperolehi tidak ditunjuk. Sebaliknya apa yang boleh anda perolehi adalah bunyi sebenar motosikal tersebut yang ternyata mempunyai beza berbanding jentera yang berenjin satu atau dua silinder.

Setakat yang diketahui, ZX-25R menggunakan enjin empat silinder 250 cc yang boleh dikerah sehingga 17,000 rpm dan mampu menceah kelajuan 160 km/j dengan pantas semasa ia diuji oleh Alex Lowes dan Jonathan Rea di Litar Jerez, Sepanyol.

Kawasaki juga memasang kelengkapan yang bersesuaian dengan prestasinya pada motosikal ini, termasuk fork SFF-BP (Separate Function Fork – Big Piston) 37 mm di hadapan, monoshock Horizontal Back-Link di belakang, quickshifter, pilihan mod tunggangan dan traction control.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required