Kawasaki Indonesia siar satu persatu perincian ZX-25R – boleh pergi hingga lebih 17,000 rpm, akan dilancar?

Kawasaki Indonesia siar satu persatu perincian ZX-25R – boleh pergi hingga lebih 17,000 rpm, akan dilancar?

Selepas didedahkan semasa Tokyo Motor Show 2019, Kawasaki ZX-25R mungkin akan dilancarkan buat pertama kali untuk jualan di Indonesia kerana satu persatu perinciannya diterangkan dalam video Youtube Kawasaki Indonesia. Setakat ini sudah ada tujuh siri video untuk motosikal sports 250 cc empat silinder ini.

Walaupun penghasilan motosikal 250 cc empat silinder bukan sesuatu yang baru bagi Kawasaki (pada tahun 90-an pernah digunakan pada model ZXR25 banyak diingati dengan hos udara atas tangki yang dipanggil ‘hos mesin basuh’), apabila masuk ke pasaran nanti ZX-25R akan mempunyai kelebihan tersendiri kerana pesaing lain kebanyakannya menggunakan enjin dua silinder.

Setakat yang diketahui, enjin ini menggunakan sistem suntikan bahan api, penyejukan cecair dan DOHC, tetapi dalam video terbaru Kawasaki memberitahu lagi ia boleh dikerah sehingga tahap rpm lebih daripada 17,000. Enjin ini juga dikatakan mempunyai kitaran yang pantas, maklum balas pendikit lebih tepat serta tork kuat pada tahap rpm rendah dan pertengahan.

Bagi memastikan pemilik dapat menikmati motosikal ini dengan lebih puas, ia juga dilengkapi dengan sistem elektronik canggih yang biasanya cuma terdapat pada motosikal berkapasiti tinggi seperti quickshifter, pilihan mod tunggangan dan traction control.

Kawasaki juga mendakwa ZX-25R menggunakan suspensi gred tinggi yang pertama kali dibawa ke dalam kelasnya dengan tetapan fork SFF-BP (Separate Function Fork – Big Piston) 37 mm di hadapan dan monoshock Horizontal Back-Link di belakang. Ia dikatakan dapat memberi prestasi baik dalam litar dan masih sesuai digunakan untuk tunggangan harian.

Dengan satu demi satu video disiarkan, penggemar motosikal di negara itu kini cuma menunggu waktu sebelum ia dilancarkan dan agak menarik untuk melihat bagaimana perletakan harga yang dilakukan oleh Kawasaki untuk ZX-25R jika dibandingkan dengan pesaing seperti Honda CBR250RR, Yamaha R25 dan Suzuki Gixxer SF 250. Kami juga sempat mendekati ZX-25R ini sewaktu di Tokyo Motor Show dan anda boleh melihat videonya di sini.







GALERI: Kawasaki Ninja ZX-25R di Tokyo Motor Show 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • Alson P on Dec 17, 2019 at 1:14 pm

    Model zx25r ni paling sesuai di-rebadge sebagai modenas.. dengan harga dibawah rm25k

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
 

Add a comment

required

required