Tokyo 2019: Kawasaki Z H2 dan Ninja ZX-25R didedah – naked supercharge 200 PS dan 250 cc 4 silinder

Tokyo 2019: Kawasaki Z H2 dan Ninja ZX-25R  didedah – naked supercharge 200 PS dan 250 cc 4 silinder

Selepas beberapa siri teaser, akhirnya motosikal supercharge naked Kawasaki Z H2 didedahkan kepada umum waktu Tokyo Motor Show 2019. Seperti yang diketahui daripada namanya, model ini menggunakan rekaan badan seperti model naked lain Kawasaki, tetapi diberikan enjin empat silinder 998 cc supercharge sama seperti Ninja H2.

Kuasa keseluruhan Z H2 ini masih sama seperti Ninja H2, iaitu 200 PS pada 11,000 rpm, tetapi tork-nya lebih tinggi iaitu 137 Nm pada 8,500 rpm, berbanding Ninja H2 yang mencatat 133.5 Nm pada 10,500 rpm. Walaupun mempunyai badan naked, Z H2 ini mencatat berat lebih 1 kg, menjadi 239 kg. Tangki bahan api pula dua liter lebih besar menjadi 19 liter.

Seperti yang boleh dilihat pada gambar, rekaan badan Z H2 mempunyai iras Z1000, termasuklah pada bahagian lampu hadapan dan belakang. Tempat duduknya bertingkat antara yang depan dan belakang, manakala tangki juga menggelembung ke atas.

Panel instrumen menggunakan unit digital TFT penuh, seperti yang terdapat pada Ninja 650 2020, dan ia dilengkapi dengan sistem elektronik termasuk mod tunggangan, unit pengukur inertia (IMU), Kawasaki Traction Control, Power Mode, Kawasaki Cornering Management Function, Kawasaki Intelligent Anti Lock Brake System, Kawasaki Launch Control, quickshifter, cruise control dan sambungan telefon pintar.

Kelengkapan lain yang boleh dilihat adalah termasuk brek cakera berkembar dengan angkup Brembo di hadapan, angkup Nissin di belakang, tayar Pirelli Diablo Rosso III, lampu penunjuk arah LED serta suspensi yang boleh dilaras depan dan belakang (fork menggunakan unit Showa).

Walaupun Z H2 ini adalah model yang sangat berkuasa, satu lagi model yang lebih kecil iaitu ZX-25R tidak kurang juga menariknya. Ini kerana ia berpotensi menjadi model 250 cc paling berkuasa di antara pesaingnya dan pertama kali ditunjukkan kepada dunia.

Untuk rekaannya, mungkin ramai yang sudah biasa kerana menyerupai dengan siri model Ninja terbaru yang lain. Tetapi, ia juga dijadikan lebih garang dengan tambahan beberapa panel laluan udara lain seperti pada bahagian bawah fairing dan berhampiran tangki.

Model ini juga sangat menarik kerana ia menggunakan enjin empat silinder DOHC penyejukan cecair, dan daripada namanya anda sepatutnya sudah tahu ini adalah model prestasi yang mengikuti karekter seperti ZX-6R dan ZX-10R. Perincian kuasa dan kelengkapan walaubagaimanapun masih tidak diberitahu.

Setakat yang boleh dilihat, ZX-25R ini menggunakan fork Showa SPF-BP, brek cakera tunggal di hadapan, brek ABS, angkup Nissin di belakang, serta sistem elektronik yang diberitahu oleh Kawasaki, termasuk traction control, quickshifter dan pilihan mod tunggangan.

GALERI: Kawasaki Z H2

GALERI: Kawasaki Ninja ZX-25R

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required