Hyundai Veloster N 2020 – tampil dengan pilihan kotak gear DCT lapan-kelajuan baharu yang lebih pantas

Hyundai Veloster N 2020 – tampil dengan pilihan kotak gear DCT lapan-kelajuan baharu yang lebih pantas

Ini mungkin berita yang ditunggu-tunggu oleh mereka yang ‘geram’ dengan jentera N Hyundai, tetapi tak berminat nak pijak pedal klac dan tolak tombol gear sendiri – Hyundai sudahpun mendedahkan versi kemaskini Veloster N 2020 untuk pasaran Korea, dan ia kini hadir dengan pilihan kotak gear klac berkembar automotik DCT 8-kelajuan baharu!

Selain tidak perlu mengimbangi pedal klac secara manual, serta didakwa Hyundai akan memberikan pemanduan lebih seronok, selesa dan efisien, versi dengan kotak gear DCT ini juga sebenarnya lebih pantas – pecutan 0-100 km/j kini dicatatkan pada 5.6 saat, atau 0.5 saat lebih pantas dari versi kotak gear manual enam-kelajuan, walaupun enjin 2.0 liter dengan pengecas turbo dan sistem suntikan terus masih menghasilkan 275 hp/353 Nm.

Dengan transmisi baharu ini juga, Veloster N menerima satu lagi mod iaitu N Grin Shift (NGS), yang bukan sahaja meningkatkan tahap responsif kotak gear tersebut, ia turut berhubung dengan fungsi overboost pada enjin yang memberikan tujahan tork sehingga 377 Nm dalam masa 20 saat apabila diperlukan.

Hyundai Veloster N 2020 – tampil dengan pilihan kotak gear DCT lapan-kelajuan baharu yang lebih pantas

Manakala dalam mod paling hardcore iaitu mod N, model dengan kotak gear automatik ini juga diberikan fungsi N Power Shift (NPS), yang akan memberikan tukaran naik gear berdasarkan kelajuan enjin, serta memberikan karekter penukaran yang lebih agresif.

Kereta ini juga mampu untuk mengesan sekiranya ia dipandu di dalam litar berdasarkan pecutan dan brek lebih agresif yang diberikan pemandu. Jika ia dikesan, fungsi N Track Sense Shift (NTS) pula akan diaktifkan – ia akan menurunkan gear setiap kali kereta sedang nyah pecut, dan Hyundai mendakwa ia seperti tindakan seorang pelumba profesional serta mampu memberikan catatan waktu dalam litar lebih baik berbanding Veloster N manual.

Walau bagaimanapun, penggunaan kotak gear lebih kompleks ini menyebabkan kereta berkenaan diberikan berat tambahan sebanyak 50 kg. Jadi, bagi memastikan keseimbangan beratnya masih dalam keadaan yang baik, Hyundai telah memberikan talaan suspensi termasuk spring, bump stop, penyerap hentak, bar anti-oleng dan larasan sudut camber isitimewa untuk Veloster N DCT ini.

Selain itu, model kemaskini berkenaan turut diberikan pilihan tempat duduk bucket yang lebih 2 kg lebih ringan serta datang dengan balutan Alcantara dan lencana N yang menyala. Selepas ini, Veloster N 2020 turut akan diperkenalkan ke pasaran lain di luar Korea Selatan. Dan berkemungkinan, kotak gear sama turut akan ditawarkan pada model-model N lain seperti i30 N Hatchback dan i30 N Fastback kerana kedua-dua model ini masih menggunakan enjin yang sama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required