Proton Edar mungkin dijual kepada EON — laporan

Proton Edar mungkin dijual kepada EON — laporan

Masih ingat EON? Edaran Otomobil Nasional (EON) ini dulunya tidak asing lagi dengan Proton sebagai cabang pengedaran dan jualan kenderaan syarikat itu. Kurang lebih macam Auto Bavaria untuk BMW, dan Cycle & Carriage untuk Mercedes-Benz. Kini, ada laporan yang mendakwa EON akan kembali untuk menjual kereta-kereta Proton.

Menurut laporan The Edge, Proton mungkin melalui penstrukturan semula yang akan menyaksikan pemisahan antara bahagian pengeluaran kenderaan dengan bahagian jualannya. Menurut laporan itu, Proton ada rancangan untuk menjual cadang pengedaran miliknya, Proton Edar, kepada EON dan rangkaian pengedaran selebihnya kepada pihak lain secara menyeluruh.

“Sebagai contoh, jika EON tidak berminat untuk mengendalikan jualan di Sabah dan Sarawak, maka Proton akan mencari pihak lain untuk mengambil alih perniagaan itu. Tetapi keutamaan akan diberikan terhadap EON terlebih dahulu,” ujar sumber kepada laporan itu. Turut dinyatakan, pihak yang berminat untuk mengambil alih perniagaan itu sekiranya ada bahagian yang EON tidak berminat, sudah dikenal pasti. Sumber yang sama juga menambah, langkah ini akan disempurnakan dengan mudah memandangkan EON adalah milik sepenuhnya DRB-Hicom, yang memiliki pegangan sebanyak 50.1% dalam Proton.

Menurut The Edge, pemeriksaan CTOS menunjukkan bagi tahun kewangan berakhir Mac 2019, Proton Edar mencatatkan kerugian selepas cukai bernilai RM159.24 juta di sebalik pendapatan yang berjaya diraih bernilai RM3.85 bilion. Pada tahun fiskal sebelumnya, syarikat itu rugi sebanyak RM271.52 juta disebalik meraih RM3.3 bilion.

Proton Edar mungkin dijual kepada EON — laporan

Selain itu, Proton Edar juga mempunyai kerugian terkumpul sebanyak RM289.92 juta pada hujung Mac 2019, RM1.02 bilion kerugian dalam aset keseluruhan dan RM1.29 bilin dalam liabiliti keseluruhan. Bagaimanapun, oleh kerana jualan menggalakkan model X70, semua itu hanya akan terlihat di dalam laporan bagi tempoh hujung Mac 2020.

Jualan Proton memang semakin meningkat. Tahun lalu, Proton menduduki tangga kedua berbanding kedudukan keempat pada 2018 dari segi jualan di Malaysia. Itu satu-satunya perubahan kedudukan yang disaksikan bagi tempat 10 jenama teratas. Jumlah jualan 2019 juga sangat meyakinkan, dengan 100,183 unit terjual – itu pertambahan 35,439 unit berbanding 2018, atau peratusan peningkatan yang sangat besar pada 54.7%. Semua itu merupakan jualan setahun penuh bagi X70 dan juga model lain (Persona, Iriz, Exora, Saga), dan akan diperlihatkan dalam laporan kewangan tahunan berakhir Mac 2020.

Sebelum suasana ekonomi menguncup dan penularan Covid-19, Proton mengeluarkan sasaran jualan tahunan 32% lebih tinggi untuk tahun ini, dijangka akan didorong oleh jualan model X70 CKD dan juga X50 yang bakal tiba. Nampaknya, angka ini perlu dinilai semula selepas ini.

EON ditubuhkan pada 1984 untuk mengedarkan kenderaan Proton, tetapi selepas berlaku perselisihan dengan pengurusan Proton, jenama itu menubuhkan pula Proton Edar dan menjadikan EON berstatus super dealer. Pada 2009, EON dan Proton Edar menandatangani perjanjian pengedaran, yang membawa kepada penyerapan cawangan EON ke dalam Proton Edar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required