Ford Mustang Cobra Jet 1400 – kereta drag elektrik penuh dengan kuasa lebih 1,400 hp, 1,500 Nm tork

Ford Mustang Cobra Jet 1400 – kereta drag elektrik penuh dengan kuasa lebih 1,400 hp, 1,500 Nm tork

Ford Performance buat pertama kalinya telah mendedahkan sebuah kereta drag prototaip yang menggunakan kuasa elektrik sepenuhnya, dipanggil sebagai Mustang Cobra Jet 1400. Selain menunjukkan kemampuan penggerak elektrik, kereta ini juga dihasilkan sebagai satu penghargaan kepada Cobra Jet tahun 60-an yang terkenal dalam sukan permotoran drag di sana.

Untuk menjayakan projek ini, Ford Performance telah bekerjasama dengan beberapa pakar lain termasuk MLe Racecars untuk rekaan dan binaan kenderaan, Watson Engineering untuk bahagian sokongan casis dan roll cage, AEM EV untuk perisian, kalibrasi motor dan kawalan, serta Cascadia sebagai pembekal motor dan inverter.

“Ford memang sudah kerap menjadikan sukan permotoran sebagai tempat untuk menunjukkan inovasi baru. Penggerak elektrik memberikan kita prestasi yang serba baru dan Cobra Jet 1400 elektrik sepenuhnya ini adalah satu contoh kepada pembawaan teknologi ini ke tahap lebih tinggi. Kami teruja untuk menunjukkan kemungkinan keadaannya apabila Mustang Mach-E elektrik penuh diperkenalkan kepada pasaran nanti,” kata pengarah global Ford Icons, Dave Pericak.

Perincian spesifikasi Mustang Cobra Jet 1400 tidak didedahkan sepenuhnya tetapi Ford Performance ada menyiarkan video kereta tersebut diuji di litar drag dengan menyatakan ia mampu menghasilkan kuasa lebih 1,400 hp, 1,500 Nm tork dan mencatat masa pecutan 0-400 m (1/4 batu) bawah lapan saat.

Sebelum didedahkan secara rasmi hujung tahun ini, Mustang Cobra Jet 1400 akan diuji lagi oleh Ford Performance semasa acara drag di Amerika Syarikat (selepas tamat tempoh kawalan pergerakan) dan orang ramai boleh menyaksikan prestasinya di depan mata.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required