PKP: Operasi pengangkutan awam dilanjutkan sejam sepanjang bulan Ramadan — SOP keseluruhan sama

PKP: Operasi pengangkutan awam dilanjutkan sejam sepanjang bulan Ramadan — SOP keseluruhan sama

Sebagai persediaan memasuki bulan Ramadan, perlu diingatkan semua peraturan yang dikenakan semasa Perintah Kawalan Pegerakan (PKP) kekal sama dan perlu dipatuhi keseluruhannya, seperti tempoh-tempoh sebelum ini. Ini termasuklah pergerakan hanya boleh dilakukan untuk hal-hal yang penting sahaja.

Namun begitu, Menteri Kanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di dalam sidang media tengahari tadi memaklumkan, akan terdapat sedikit perubahan terhadap tempoh operasi pengangkutan awam bagi PKP sepanjang bulan Ramadan ini. Kerajaan membenarkan pengusaha pengangkutan awam untuk beroperasi awal sejam bagi sesi di sebelah petang, iaitu dari 4.00 petang hingga 10.00 malam, lapor Bernama.

Sebelum ini, tempoh operasi petang adalah dari 5.00 petang hingga 10.00 malam – melibatkan lanjutan selama sejam. “Ini bagi memenuhi keperluan mereka yang bekerja, terutamanya pegawai kerajaan yang seperti lazimnya sepanjang bulan Ramadan sebelum ini, akan pulang ke rumah lebih awal,” ujar beliau.

Sementara itu, dalam perkembangan sama, setakat semalam, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) telah mengadakan sebanyak 835 sekatan jalan raya di seluruh negara dan melakukan pemeriksaan ke atas 581,942 kenderaan.

“Sebanyak 41,184 pemeriksaan mengejut telah diadakan dengan sebanyak 6,658 premis telah diperiksa oleh pihak berkuasa, 763 individu telah ditangkap polis kerana ingkar PKP yang merangkumi 648 individu direman dan 115 dijamin polis.

“Seramai 860 individu juga dituduh di mahkamah semalam dan jumlah tangkapan kumulatif ingkar PKP sehingga semalam adalah sebanyak 18,498 individu,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required