PKP: Tarikh perjalanan rentas negeri belum ditetapkan

PKP: Tarikh perjalanan rentas negeri belum ditetapkan

Lewat petang semalam, Polis DiRaja Malaysia (PDRM) telah mengeluarkan jadual perjalanan bagi pergerakan rentas negeri , iaitu antara 1 hingga 3 Mei mengikut negeri. Walau bagaimana pun, sebentar tadi Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menjelaskan tarikh pergerakan kepada mereka yang berada di kampung untuk pulang ke destinasi masing-masing bukan bermula pada 1 Mei ini.

“Sebenarnya seperti yang saya sebutkan bahawa sehingga 1 Mei itu adalah pendaftaran melalui temu janji di balai polis. Pendaftaran boleh dibuat melalui aplikasi Gerak Malaysia dan sesiapa yang tidak mempunyai aplikasi tersebut boleh melaporkan ke balai-balai polis berdekatan melalui temu janji,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Menurutnya lagi, selepas mendapat data dan maklumat daripada permohonan orang ramai itu, Majlis Keselamatan Negara (MKN), Kementerian Kesihatan (KKM) dan PDRM akan membincangkan Prosedur Operasi Standard (SOP) termasuk menetapkan tarikh pergerakan tersebut.

PKP: Tarikh perjalanan rentas negeri belum ditetapkan

Ismail berkata kerajaan tidak hanya melihat isu pergerakan merentas negeri membabitkan mereka yang kini di kampung dan ingin pulang ke destinasi masing-masing sahaja tetapi turut melihat kekangan lain dalam isu tersebut.

Katanya banyak perkara yang perlu diperhalusi sebelum membuat keputusan kerana masalah pergerakan itu bukan seperti isu membawa pulang pelajar di kampus ke kampung halaman masing-masing.

“Ia bukan kes yang jelas dan mudah tetapi melibatkan perkara yang besar seperti melibatkan kepulangan dari kampung ini, isunya banyak misalnya mereka yang tiada kenderaan untuk pulang, satu kenderaan lima orang misalnya (ia melanggar akta) kerana akta menetapkan iaitu satu pemandu sahaja. Jadi ini adalah antara perkara yang perlu diperhalusi,” katanya.

PKP: Tarikh perjalanan rentas negeri belum ditetapkan

Selain itu Ismail Sabri berkata kerajaan juga mengambil maklum masalah yang dihadapi individu yang terkandas di bandar dan mahu pulang ke destinasi masing-masing. Jelasnya ia susulan terdapat orang ramai bercuti di bandar sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan pada 18 Mac lalu.

Bagaimanapun Ismail Sabri mengucapkan terima kasih kepada PDRM yang telah mencadangkan beberapa SOP yang dibawa ke mesyuarat bersama MKN dan KKM.

“Selepas mereka mencadangkan SOP tersebut, perkara itu perlu dibawa ke mesyuarat khas menteri-menteri untuk diluluskan. Selepas itu barulah tarikh pergerakan ditetapkan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required