Spoon perkenal kit aero untuk Honda Civic Type R FK8

Spoon perkenal kit aero untuk Honda Civic Type R FK8

Sedikit demi sedikit, penala hardcore Honda dari Jepun, Spoon melengkapkan barisan produk prestasi mereka untuk Civic Type R generasi terkini iaitu FK8. Jika sebelum ini rim forged ikonik Spoon SW388 dan sistem brek untuk model ini telah diumumkan sedia untuk dijual, bermula Disember tahun lalu kit aero untuk FK8 ini secara berperingkat mula ditawarkan secara rasmi.

Sehingga bulan lalu, tiga komponen dari kit aero ini telah pun rasmi dijual oleh Spoon iaitu bampar hadapan, sayap belakang ‘Crane Neck’, dan juga bampar belakang.

Untuk bampar hadapan, rekaan dari Spoon ini menampilkan gril hadapan yang memberikan aliran udara ke radiator yang lebih besar, membolehkan penyejukan enjin menjadi lebih efisien. Menurut Spoon, tidak seperti bampar standard dengan liang sisi palsu, bampar rekaan mereka ini dihasilkan bagi membolehkan pemilik meletakkan penyejuk minyak serta membuat liang penyejuk sistem brek pada kedua-dua sisi.

Spoon perkenal kit aero untuk Honda Civic Type R FK8

Pemilik juga boleh memindahkan terus lampu kabus standard ke bampar ini tanpa sebarang masalah. Bampar ini diperbuat dari bahan FRP, namun pembeli boleh memilih sama ada mahu spoiler di bawahnya menggunakan bahan FRP atau dari material gentian karbon.

Bagi bampar belakang pula, Spoon telah menghasilkan bahagian tengah bampar tersebut dengan satu gril yang dapat mengurangkan ‘kesan payung terjun’. Manakala kedua-dua liang sisi bampar ini pula dapat melepaskan udara yang terperangkap dalam ruang roda belakang serta memberikan kesan aerodinamik menerusi perbezaan tekanan aliran udara.

Bampar belakang ini juga direka bagi membolehkan sistem ekzos dua tip Spoon N1 pada bahagian tengah, bagi menggantikan ekzos asal tiga tip dari Honda. Sama seperti bahagian hadapan, ia diperbuat dari bahan FRP, manakala bahagian diffuser boleh dipilih sama ada juga menggunakan FRP atau gentian karbon.

Beralih ke bahagian spoiler pula, seperti namanya, sayap GT rekaan Spoon ini menerapkan rupa ‘leher bangau’ inspirasi dari logo Spoon itu sendiri (logo tersebut juga sebenarnya menunjukkan salah satu selekoh dalam litar Suzuka yang digelar selekoh sudu).

Walau bagaimanapun, rekaan ini tersebut bukan sekadar kosmetik semata-mata kerana menurut Spoon, dengan sayap yang ‘dipegang’ dari atas membolehkan downforce yang lebih baik dapat dijana menerusi aliran angin lebih perlahan pada bahagian atas, berbanding aliran lebih laju di bawahnya. Spoiler ini diperbuat sepenuhnya dari bahan gentian karbon, dan sudut ‘attack’ sayap tersebut boleh dilaras dalam lima tetapan berbeza.

Berminat nak beli? Bampar hadapan untuk Civic FK8 ini dijual pada harga 180,000 yen (RM7.3k) untuk spoiler FRP dan 250,000 yen (RM10.1k) untuk spoiler karbon. Bampar belakang pula berharga 160,000 yen (RM6.5k) untuk diffuser FRP dan 220,000 yen (RM8.9k) untuk diffuser karbon. Manakala untuk spoiler Crane Neck, ia dijual pada harga 295,000 yen (RM12k).

Kalau anda lihat betul-betul gambar kit lengkap pada kereta demo Spoon di atas, masih lagi ada bahagian yang belum mula dijual, antaranya spoiler pada bahagian bumbung dan juga skirt sisi. Jika lengkap semuanya, tak mustahil harga keseluruhan kit badan ini boleh mencecah RM50k!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required