PKP: Perlu memohon permit melalui aplikasi Gerak Malaysia untuk urusan lain, termasuk beli makanan?

PKP: Perlu memohon permit melalui aplikasi Gerak Malaysia untuk urusan lain, termasuk beli makanan?

Ketika ini, mungkin ramai yang sudah maklum dengan aplikasi Gerak Malaysia, yang membolehkan pengguna untuk menghantar permohonan pergerakan mereka (jika ada situasi memerlukan), antaranya untuk melakukan perjalanan rentas negeri atau bagi mereka yang terkandas di kampung sebelum PKP untuk pulang ke bandar.

Apa yang lebih menarik, jika diteliti senarai FAQ Gerak Malaysia, aplikasi berkenaan juga mampu untuk memproses beberapa permit lain. Ini termasuklah permit pergerakan kecemasan (dan hal-hal kesihatan), pembelian makanan dan keperluan harian serta kebenaran untuk menjalankan aktiviti-aktiviti yang berkaitan. Ciri ini – yang berasingan daripada permohonan pergerakan antara negeri – dimaklumkan akan mula disediakan bermula 1 Mei.

Walaupun tidak dihuraikan secara terperinci, permit ini dipercayai akan menjadi satu keperluan untuk memudahkan urusan pengguna ketika di tahan di sekatan jalan raya, di mana had pergerakan ketika ini ialah dalam radius 10 km (selain untuk urusan kesihatan) masih lagi diguna pakai. Setiap permit akan mempunyai kekerapan yang berbeza bagi setiap permohonannya.

Bagi tujuan kecemasan, misalnya untuk membeli ubatan atau mendapatkan rawatan kesihatan, tiada had mingguan yang ditetapkan bagi permohonannya; ia boleh dilakukan secara harian, tetapi pengguna perlu menyediakan sekali dokumen sokongan untuk tujuan berkaitan serta menunjukkan kod QR di sekatan jalan.

Bagi tujuan pembelian makanan dan keperluan harian pula, kod QR akan disediakan bagi perjalanan yang lancar, tetapi jumlah atau kekerapannya adalah terhad, dan pengguna hanya boleh memohon tiga kali seminggu. Permohon perlu memilih masa untuk keluar, dan kod QR sah akan diberikan untuk pergerakan tersebut mengikut slot waktu yang diberikan.

PKP: Perlu memohon permit melalui aplikasi Gerak Malaysia untuk urusan lain, termasuk beli makanan?

JOHOR BAHRU, 16 April — Anggota polis dan Angkatan Tentera Malaysia memeriksa pemandu-pemandu kenderaan yang melalui sekatan jalan raya dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Lebuhraya Sultan Iskandar, hari ini.
–fotoBERNAMA (2020) HAK CIPTA TERPELIHARA

Selebihnya, ada juga disebutkan tentang permit bagi aktiviti-aktiviti berkaitan. Walaupun belum ada maklumat terperinci, ia mungkin bertujuan untuk mereka yang ingin ke bank, hantar kenderaan untuk servis dan melakukan rutin lain yang melibatkan perniagaan-perniagaan perkhidmatan penting yang dibenarkan semasa PKP. Seorang pengguna hanya dibenarkan memohon permit ini seminggu sekali sahaja, dan dokumen sokongan juga perlu diserahkan ketika diperiksa dalam sekatan jalan, termasuk kod QR sekali.

Dalam bahasa mudahn, ini bertujuan untuk memudahkan mereka yang ditahan ketika sekatan jalan raya ketika melalukan urusan-urusan seperti yang disebut. Apa pandangan anda terhadap pendekatan baru untuk menguruskan – dan menghadkan – pergerakan ketika PKP, sekiranya ia benar-benar dilaksanakan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required