Toyota GR Supra Horizon Blue Edition untuk pasaran Jepun – enjin lebih berkuasa, hanya 100-unit, RM303k

Toyota GR Supra Horizon Blue Edition untuk pasaran Jepun – enjin lebih berkuasa, hanya 100-unit, RM303k

Toyota telah mengumumkan model edisi khas digelar GR Supra Horizon Blue Edition khas untuk pasaran Jepun. Selain hadir dengan warna biru istimewa yang seiras dengan warna GR Supra yang baharu sahaja dilancarkan dalam permainan video Gran Turismo Sport, salah satu model dalam barisan versi kemaskini 2021 di Jepun ini turut menerima lonjakan kuasa enjin dan berberapa tingkat taraf prestasi lain.

Model ini diasaskan dari versi paling berkuasa JDM iaitu GR Supra RZ, dijana oleh enjin 3.0 liter enam-silinder sebaris dengan pengecas turbo. Namun berbeza dari versi standard yang menjana hanya 340 ps, enjin B58 pada Horizon Blue Edition ini mengekstrak sejumlah 387 PS dan tork maksima 500 Nm.

Jika dilihat pada angka kuasa, model JDM edisi terhad ini nampak menghasilkan kuasa yang sama seperti GR Supra 2021 untuk pasaran Amerika Syarikat yang didedahkan pada Februari lalu. Bagi mengekstrak 14% kuasa lebih banyak ini, enjin tersebut telah diolah semula pada berberapa bahagian dan bukan sekadar talaan semula pada kotak komputer enjin.

Toyota GR Supra Horizon Blue Edition untuk pasaran Jepun – enjin lebih berkuasa, hanya 100-unit, RM303k

Toyota telah menggantikan set omboh asal dengan unit rekaan baharu yang mampu merendahkan nisbah mampatan dalam kebuk pembakaran dari 11:1 kepada 10.2:1, bagi meningkatkan boost dari pengecas turbo. Kemudian, manifold ekzos juga ditelah direka semula untuk melengkapkan sentuhan semula ini. Ia masih dipadankan dengan kotak gear lapan-kelajuan automatik dari ZF.

Bagi menyesuaikan casis kereta ini dengan kuasa kuda yang telah bertambah, ia telah menerima berberapa pendakap kerangka baharu, serta sistem suspensi yang ditala semula. Selain hadir dengan warna badan biru, GR Supra edisi khas ini juga menerima berberapa perincian berbeza lain pada bahagian luaran, antaranya set rim 19-inci dan juga penutup cermin sisi yang diwarnakan hitam.

Toyota GR Supra Horizon Blue Edition untuk pasaran Jepun – enjin lebih berkuasa, hanya 100-unit, RM303k

Serlahan-serlahan biru turut diberikan pada bahagian kabin seperti jahitan benang biru pada tempat duduk, papan pemukan dan roda stereng. Untuk model kemaskini 2021 di Jepun, skrin infotaimen untuk Supra RZ telah ditingkat taraf dari 6.5-inci kepada 8.8-inci.

Toyota GR Supra Horizon Blue Edition ini hanya dihasilkan sebanyak 100-unit dan akan dijual pada harga 7,413,000 yen (RM303k), atau 100,000 yen (RM4k) lebih mahal dari GR Supra RZ biasa. Tempahan untuk model ini telahpun dibuka di Jepun, namun pelanggan terawal hanya akan menerima kereta mereka bermula Oktober nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required