PKP: Sabah kini benarkan orang awam keluar berdua

PKP: Sabah kini benarkan orang awam keluar berdua

Kerajaan negeri Sabah menyatakan bahawa mereka kini sudah pun menuruti keputusan yang dibuat oleh kerajaan pusat semalam untuk membenarkan dua orang dalam satu keluarga untuk keluar menaiki kenderaan bagi membeli barang keperluan sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), lapor Harian Metro.

Kebenaran tersebut diumumkan menerusi Pusat Arahan Covid-19 Sabah hari ini. Menurut Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah Datuk Safar Untong, keputusan itu selaras dengan Peraturan-Peraturan Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempat Jangkitan) (No. 4) 2020.

“Seseorang itu dibenarkan untuk ditemani oleh seorang individu lain ketika keluar bagi mendapatkan atau membeli barangan keperluan termasuklah makanan, perubatan. Namun, syarat bagi orang yang menemani itu hendaklah tinggal serumah.

PKP: Sabah kini benarkan orang awam keluar berdua

“Bagaimanapun, bagi pembelian barangan penjagaan kesihatan dan perubatan, seseorang itu boleh ditemani oleh orang lain dengan alasan yang munasabah,” katanya menerusi kenyataan media di Kota Kinabalu.

Semalam Datuk Seri Ismail Sabri mengumumkan bahawa kerajaan memutuskan sedikit kelonggaran untuk Prosedur Operasi Standard (SOP) dengan membenarkan dua orang individu bergerak dalam satu kenderaan. Ini adalah bertujuan untuk membolehkan ketua keluarga membawa salah seorang ahli keluarga terdekatnya yang menetap di rumah yang sama, melakukan pergerakan bagi membeli keperluan harian, makanan dan mendapatkan perkhidmatan perubatan.

Namun selepas itu Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata keputusan yang dibuat oleh kerajaan Persekutuan itu perlu diperinci dan dibincangkan terlebih dahulu dalam Pusat Arahan Covid-19 Sabah sebelum ia dilaksana di peringkat negeri tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required