Proton Iriz Neo dua pintu — boleh jadi kenyataan?

Proton Iriz Neo dua pintu — boleh jadi kenyataan?

Selepas Satria Neo, Proton tidak lagi mengeluarkan apa-apa model hot hatch dua pintu yang bagi kebanyakan peminatnya merupakan sebuah kereta yang sangat stabil dan mantap pengendaliannya dalam banyak-banyak barisan kereta Proton yang pernah dihasilkan. Antara faktornya tentulah
kewangan, dan disebabkan Satria Neo tidak dapat memenuhi keperluan pengguna massa yang lebih meluas.

Di satu sisi lain, Proton tetap mempunyai sebuah model kompak yang kerap dipuji juga aspek kendaliannya. Mana lagi kalau bukan Iriz. Keyakinan terhadap aspek pengendaliannya sampai membuatkan Iriz dipilih sebagai sebuah jentera rali sebenar yang cemerlang dan boleh diharapkan oleh pasukan Mellors Elliot Motorsport (MEM). Jangan lupa, sebelum Iriz, Satria Neo juga pernah berada dalam kelompok jentara yang sama; Satria Neo S2000.

Jadi, macam mana rupa jika dua model ini digabungkan? Katakanlah, sebagai bayangan atau sekadar untuk menunjuk jalan kepada Proton supaya kembali menghasilkan kenderaan unik dengan pemanduan sporty seperti Satria Neo dahulu. Kami minta bantuan Theophilus Chin untuk menghasilkan rekaan digital berkenaan. Hasilnya, kita panggil saja Iriz Neo dua-pintu.

Proton Iriz Neo dua pintu — boleh jadi kenyataan?

Inilah penampilan yang boleh jadi menarik, sebuah Iriz, yang kekal dengan citra rekaannya seperi yang kita kenali ketika ini, tetapi hanya dilengkapi dengan dua pintu sahaja. Yang diubah rekaannya pada imej render ini ialah pada bahagian pintu penumpang belakang Iriz; tiada lagi pintu, tetapi digantikan dengan bahagian rekaan cerminnya yang meminjam sentuhan daripada Satria Neo dahulu. Bahagian garis bahu pula juga ditinggikan semakin ia di belakang.

Selebihnya kekal sama seperti Proton Iriz yang diberikan facelift terkini pada 2019 dahulu. Ketika itu, antara nafas baru yang diberikan ialah rekaan bampar baru, lencana Iriz baru, reka huruf Proton yang digunakan di belakang.

Paling penting, Iriz memperkenalkan penggunaan kotak gear 4AT yang lebh responsif dan senyap bagi menggantikan CVT sebelum itu dengan kabinnya yang lebih selesa. Proton Iriz 2019 menggunakan enjin 1.6 liter VVT yang sama, dengan janaan kuasa 107 hp pada 5,750 rpm dan tork 150 Nm pada 4,000 rpm. Apa pandangan anda tentang Iriz Neo dua-pintu ini? Patut dijadikan kenyataan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required