Proton PM5 — dari model skala jadi kereta sebenar?

Proton PM5 — dari model skala jadi kereta sebenar?

Mungkin ada yang masih ingat kepada Proton PM5. Pada tahun 2007, rekaannya pernah tampil dan menarik perhatian diforum-forum automotif tempatan. Ia pada asalnya hanyalah sebuah rekaan yang dihasilkan sebagai aktiviti sampingan seorang pereka Proton ketika itu.

Sedikit latar belakang tentang rekaan yang Proton tak pernah hasilkan model sebenarnya ini; ketika itu kilang Proton di Tanjung Malim hendak dilancarkan oleh Perdana Menteri Ke-5, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi atau orang panggil Pak Lah. Maka, model Proton PM5 ini dihasilkan dalam bentuk skala 1:3 untuk dihadiahkan kepada beliau.

Kini, selepas 15 tahun, perekanya, Shaharudin Busri yang pernah kita lihat kerja-kerjanya sebelum ini – antaranya melalui rekaan Proton Suprima X, Suprima R dan Proton Bayu – kembali memberi tumpuan terhadap rekaan digital model berkenaan untuk diberikan kemaskini da lebih perincian.

Proton PM5 — dari model skala jadi kereta sebenar?

Menurut beliau, rekaan asal Proton PM5 ini menggunakan platform Lotus M250 yang telah dipanjangkan sedikit casisnya untuk menjadikan ruang dalaman lebih luas bagi memuatkan konfigurasi penumpang melalui konsep 2+2. Hasilnya, PM5 tampil sebagai sebuah kereta sport dua pintu yang unik dan elegan.

Rekaan keseluruhan tidak banyak diubah berbanding model contoh yang pertama dahulu. Lampu utama, jalur DRL di sudut bawah serta logo baru Proton kini ditampilkan. Sekali imbas, siluetnya ada mirip Nissan Fairlady 370Z. Tambahan dengan garis bumbung dengan jalur kemasan krom yang semakin menirus di belakang, penampilannya tampak yakin.

Bahagian belakang nampak lebih lebar dan rendah (ada iras dari Audi TT?), dengan ruang kabin dalaman yang dibayangkan untuk tampil dengan elemen futuristik. Selepas 15 tahun rekaan ini masih nampak segar? Ada harapan untuk dijadikan kenyataan? Kepada yang berminat untuk meneliti aktiviti rekaan digital model-model kenderaan, boleh ikuti akaun Instagram @saharudindesign.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required