Toyota Highlander 2021 bakal ke pasaran Eropah

Toyota Highlander 2021 bakal ke pasaran Eropah

Toyota Highlander generasi ke-empat telah diperkenalkan di New York International Auto Show pada tahun lalu, dan kini telah diumumkan SUV tujuh-tempat duduk ini akan dijual di pasaran Eropah pada awal 2021.

Tidak seperti versi Amerika Utara, Highlander untuk pasaran Eropah hanya ditawarkan dengan penjana kuasa hibrid dengan hamburan kuasa 244 PS (241 hp), yang dikatakan mampu memberikan penjimatan sekitar 6.6 l/100 km dan pelepasan CO2 sekitar 146 g/km mengikut standard WLTP.

Gabungan enjin 2.5 liter kitaran-Atkinson empat-silinder dan CVT yang dikawal secara elektronik, turut disokong oleh motor elektrik di hadapan dan belakang – yang menyalurkan pacuan ke semua-roda. Motor elektrik tersebut dikuasakan oleh bateri nickel-metal hydride (Ni-MH) yang ditempatkan di bawah tempat duduk barisan kedua.

Menggunakan teknologi kerangka terkini, Highlander turut dibangunkan dengan platform
Toyota New Global Architecture (TNGA-K) dan berukuran 4,950 mm panjang, 1,930 mm lebar dan 1,730 mm tinggi, dengan jarak roda 2,850 mm.

Praktikaliti merupakan daya tarikan utama bagi SUV ini, di mana ia menyediakan 658 liter ruang but, atau pun mampu mencecah sehingga 1,909 liter sekiranya tempat duduk barisan kedua dan ketiga dibaringkan. Tempat duduk barisan kedua juga boleh digelangsar hingga jarak 180 mm untuk memudahkan akses ke barisan ketiga.

Untuk kelengkapan pula, SUV ini didatangkan dengan roda aloi 20-inci, sistem infotainmen skrin sesentuh 12.3-inci, paparan utama, sokongan Apple CarPlay dan Android Auto, pengecas telefon tanpa wayar, tempat duduk dengan aliran udara, cermin pandang belakang digital, dan juga empat mod pemanduan (Eco, Normal, Sport dan Trail).

Toyota Safety Sense juga ditampilkan, termasuklah Sistem Pra-Pelanggaran (PCS) dengan bantuan kemudi aktif untuk elak pelanggaran, bersama pengesan pejalan kaki dan penunggang basikal, Kawalan Kelajuan Adaptif Sepenuhnya (ACC), ACC dengan Bantuan Isyarat Jalan (RSA), Bantuan Pengesan Lorong (LTA), Kepekaan Ketibaan Lorong (LDA), Lampu Tinggi Automatik (AHB) dan Bantuan Isyarat Jalan (RSA).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required