Ferrari F8 Spider tiba di Malaysia — dari RM1.18 juta

Ferrari F8 Spider tiba di Malaysia — dari RM1.18 juta

Naza Italia telah mendedahkan secara rasmi Ferrari F8 Spider untuk pasaran Malaysia. Model berkenaan adalah gantian kepada 488 Spider yang diperkenalkan bersekali dengan Ferrari 812 GTS.

Ini juga merupakan penampilan sulung bagi Asia Tenggara bagi kedua-dua model berkenaan. Model pemanduan sebelah kiri akan dipamerkan di bilik pameran Ferrari di Platinum Park, Kuala Lumpur sehingga hujung bulan nanti sebelum dibawa ke Singapura.

F8 Spider ini merupakan versi buka bumbung bagi F8 Tributo. Selain daripada kawasan yang melibatkan dua bahagian bagi mekanisme bumbung berkenaan, bentuk keseluruhan kereta adalah sama antara keduanya. Bumbung berkenaan, yang akan disimpan pada bahagian atas enjin memerlukan 14 saat untuk dilipat atau dipasang semula ketika bergerak sehingga kelajuan 45 km/j, dalam masa 14 saat sahaja.

Ferrari F8 Spider tiba di Malaysia — dari RM1.18 juta

Bahagian depan kereta ini sama seperti Tributo. Antara sentuhan rekaan yang utama bagi kedua model tersebut adalah lampu utama LED dengan rekaan kompak serta S-Duct; direka semula untuk F8, S-Duct berkenaan menyumbang tambahan 15% kepada downforce berbanding model 488 GTB.

Sama seperti Tributo, Spider ini dikuasakan oleh enjin F154 CD 3.9 liter turbocas V8 daripada 488 Pista, dengan janaan kuasa 710 hp (720 PS) pada 8,000 rpm dan 770 Nm pada 3,250 rpm. Dengan sedikit perbezaan pada binaan bumbung, Spider dipadankan dengan kotak gear F1 klac berkembar tujuh-kelajuan dan mampu mencapai pecutan 0-100 km/j dalam masa hanya 2.9 saat dengan kelajuan maksimum 340 km/j – sama seperti Tributo.

Hanya pada pecutan 0-200 km/j Spider mencatatkan masa yang sedikit perlahan iaitu 8.2 saat berbanding Tributo dengan 7.8 saat. Dari segi berat, F8 Spider 20 kg lebih berat berbanding 488 Pista Spider, tetapi 20 kg lebih ringan berbanding 488.

Ferrari F8 Spider tiba di Malaysia — dari RM1.18 juta

Dinamik pemanduan dibantu oleh sistem Side Slip Angle Control versi 6.1 serta Ferrari Dynamic Enhancer yang baru (FDE+, aktif di dalam mod Race) yang membantu memudahkan kawalan terhadap kereta ini. Turut disediakan ialah Adaptive Performance Launch, yang akan menganalisa cengkaman ketika kereta memecut dan kemudiannya menggunakan kawalan elektronik untuk mengoptimumkan tork bagi mengurangkan wheel slip.

Turut ada ialah Ferrari Variable Torque Management yang memberikan pecutan berkuasa dan lancar di garis merah. Tork maksimum adalah 1o Nm lebih tinggi berbanding 488 Spider dan ia ada walaupun pada kelajuan enjin yang rendah.

Ferrari F8 Spider tiba di Malaysia — dari RM1.18 juta

Ruang dalaman pula sama sahaja seperti Tributo. Bagaimanapun, stereng lebih kecil digunakan, dengan kerusi yang direka semula serta paparan skrin sentuh penumpang 7-inci. Papan pemuka pula menampilkan panel aluminium dengan kemasan gentian karbon. Unit dalam warna perak metalik Argento Nurburgring ini turut dilengkapi dengan sistem hi-fi serta elemen gentian karbon.

Ferrari F8 Spider diperkenalkan pada harga asas RM1,178,000 (tidak termasuk pilihan custom pelanggan, duti, cukai dan insurans) dan datang dengan program servis percuma selama tujuh-tahun oleh pengeluar. Kereta ini boleh ditunjau secara persendirian di KL Ferrari City sehingga 31 Mei ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required