GALERI: Ford Ranger Raptor 2020 – RM208,888, AEB

GALERI: Ford Ranger Raptor 2020 –  RM208,888, AEB

Ford Ranger Raptor 2020 secara rasminya telah masuk ke pasaran Malaysia pada awal bulan lalu. Namun disebabkan ketika itu masih lagi dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) tiada sebarang majlis pelancaran di buat, dan pastinya masih ramai lagi belum bilik pameran untuk melihat model kemaskini ini bukan?

Nah, kami bawakan kepada anda galeri penuh untuk trak pikap berprestasi tinggi ini bagi membolehkan anda melihat dengan lebih teliti tanpa ke bilik pameran. Seperti yang diumumkan tempoh hari, Ranger Raptor kini dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM208,888, atau RM9,000 lebih mahal dari sebelum ini.

Jadi apa yang pembeli akan dapat dengan harga yang lebih tinggi ini? Ia kini dilengkapi dengan sistem brek kecemasan automatik pengesan pejalan kaki serta bantuan kekal lorong. Dari segi spesifikasi, Ranger Raptor 2020 ini semakin menyamai varian Wildtrak 4×4 yang RM64,000 lebih murah, namun masih lagi kekurangan ciri cruise control adpatif dan pemantau titik buta.

GALERI: Ford Ranger Raptor 2020 –  RM208,888, AEB

Selain itu, model tingkat taraf ini turut menerima lampu utama LED dengan projektor segi empat baru, sensor parkir depan, amaran tali keledar penumpang depan serta slot USB berdekatan cermin pandang belakang bagi memudahkan pemasangan dashcam.

Dari segi penampilan, Raptor 2020 ini masih kelihatan dari versi sebelum ini. Ia diberikan gril tulisan dengan Ford yang besar, bampar istimewa untuk kegunaan lebih lasak, pemijak sisi, overfender yang lebih besar yang menjadikannya nampak lebar serta tayar all-terrain saiz besar yang memberikan rupa berbeza dari Ranger biasa.

Pada bahagian kabin, Ranger Raptor ini masih diberikan paddle shifter magnesium, roda stereng yang lebih tebal serta tempat duduk sport balutan kulit.

GALERI: Ford Ranger Raptor 2020 –  RM208,888, AEB

Kelengkapan standard juga masih sama, terdiri dari lampu kabus depan LED, sistem kunci pintar dengan butang penghidup enjin, lampu dan pengelap cermin automatik, cermin pandang belakang anti-silau, cruise control, soket 230-volt di belakang dan sistem intotainmen SYNC 3 dengan skrin sentuh lapan-inci serta Apple CarPlay dan Android Auto. Untuk keselamatan, Ranger Raptor masih kekal dengan enam beg udara dan kawalan kestabilan.

Juga, tiada perubahan diberikan pada sistem mekanikal. Ranger Raptor dijana oleh enjin 2.0 EcoBlue empat-silinder diesel dengan dua pengecas turbo yang menghasilkan kuasa 213 PS dan tork maksima 500 Nm. Ia digandingkan bersama transmisi automatik Getrag 10R80 10-kelajuan.

GALERI: Ford Ranger Raptor 2020 –  RM208,888, AEB

Bagi memberikan pengendalian lebih baik serta mampu bergerak pada permukaan off-road dengan lebih laju dari versi standard, Ranger Raptor diberikan kerangkan ladder frame khas bersama penyerap hentak Fox Racing.

Pilihan warna Conquer Grey, Absolute Black dan Arctic White masih lagi tidak berubah, tetapi jika anda lihat warna biru utama pada Ranger Raptor ini adalah sedikit berlainan kerana warna Lightning Blue terdahulu telah digantikan dengan warna Ford Performance Blue.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required