JPJ buka semula semua kaunternya mulai 18 Mei

JPJ buka semula semua kaunternya mulai 18 Mei

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengumumkan semua perkhidmatan kaunternya, termasuk di cawangan Pos Malaysia, akan beroperasi semula untuk semua urusan mulai 18 Mei ini. Pada ketika ini, semua kakitangan JPJ di seluruh negara dalam persiapan terakhir untuk digerakkan sepenuhnya bagi memulakan pengoperasian, termasuk memastikan langkah dari aspek keselamatan dan kesihatan dipenuhi.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong, berkata beberapa penyelarasan rutin juga dimuktamadkan antara JPJ dengan bank berkaitan bagi memastikan perkhidmatan JPJ dapat kembali normal pada minggu depan.

“Sebelum ini, JPJ telah membuka perkhidmatan kaunter secara berperingkat susulan keputusan kerajaan untuk membuka semula sektor ekonomi negara menerusi pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

JPJ buka semula semua kaunternya mulai 18 Mei

“Hanya urus niaga tertentu dibenarkan beroperasi di kaunter hingga 17 Mei ini. Antara senarai urus niaga berkenaan ialah pembaharuan Lesen Memandu Malaysia dan Lesen Vokasional (GDL dan PSV) bagi pemandu kenderaan perdagangan,” katanya menerusi kenyataan akhbar yang dihantar.

Tambahnya lagi, seperti mana yang diumumkan sebelum ini, JPJ juga akan terus beroperasi tujuh hari seminggu bertujuan membolehkan urus niaga tertunggak diselesaikan secepat mungkin untuk mengelakkan kesesakan pelanggan kedua-dua urusan perdagangan dan individu.

“Pembayaran secara tunai bagi semua urusan di cawangan JPJ adalah dibenarkan hanya pada 8 pagi hingga 11 pagi, sementara pembayaran tanpa tunai atau e-payment termasuk transaksi melalui kad debit dan kad kredit pula diterima mulai jam 8 pagi hingga 4 petang pada hari bekerja. Manakala untuk semua urusan pada hujung minggu, pembayaran menerusi e-payment sahaja diterima.

JPJ buka semula semua kaunternya mulai 18 Mei

Walau bagaimana pun, operasi tujuh hari seminggu ini akan berterusan sehingga arahan pemberhentian dikeluarkan. Orang ramai juga dinasihatkan agar mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan termasuklah menjaga penjarakan sosial, memakai penutup hidung dan mulut serta menjaga kebersihan diri,” ujarnya lagi.

Beliau turut mengingatkan orang ramai bahawa kenderaan persendirian masih tertakluk kepada pengecualian pembaharuan Lesen Kenderaan Motor dan Lesen Memandu dalam tempoh PKP dengan syarat kenderaan itu masih dilindungi dengan perlindungan insurans yang sah.

Sempena musim perayaan Aidilfitri pula, beliau berkata, perkhidmatan kaunter JPJ akan ditutup mulai 23 Mei hingga 26 Mei ini, dan kembali beroperasi pada 27 Mei.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required