PKPB: Individu yang rentas negeri tanpa kebenaran boleh dihukum, polis mula buat sekatan di plaza tol

PKPB: Individu yang rentas negeri tanpa kebenaran boleh dihukum, polis mula buat sekatan di plaza tol

Dalam sidang media harian Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) hari ini, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, menegaskan mana-mana individu yang cuba melakukan perjalanan rentas negeri tanpa kebenaran boleh dihukum mengikut Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 atau Akta 342.

Beliau turut memaklumkan, polis dengan bantuan tentera juga telah mula mengadakan sekatan jalan raya di plaza tol seluruh negara untuk mengelakkan perjalanan rentas negeri.

“Sekatan jalan raya di plaza tol telah mula dilaksanakan bagi mengelakkan rentas negeri dan seperti yang saya katakan sebelum ini, perjalanan rentas negeri yang dibenarkan adalah empat hari sahaja melalui permohonan aplikasi Gerak Malaysia.

PKPB: Individu yang rentas negeri tanpa kebenaran boleh dihukum, polis mula buat sekatan di plaza tol

“Selepas daripada tempoh itu (kebenaran bergerak melalui aplikasi Gerak Malaysia berakhir) kembali kepada normal, tidak boleh melakukan rentas negeri kecuali dengan kebenaran polis. Maknanya sesiapa sahaja yang merentas negeri tanpa kebenaran polis tentu sahaja akan diambil tindakan,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Ismail Sabri turut berkata pihak polis masih boleh mengenakan kompauan atau membawa mereka ke mahkamah untuk dihukum.

Sebelum ini, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed pernah berkata, bagi mereka yang ingkar, boleh dikenakan tindakan mengikut Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah di dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) (No. 5) 2020 dan berdepan denda RM1,000 atau penjara tidak lebih enam bulan atau kedua-duanya sekali jika didapati bersalah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required