VIDEO: Mustahil untuk scalp mainan Tomica Happy Meal pilihan di McDonald’s Jepun – ini sebabnya!

Hidangan Happy Meal sepatutnya hanya dibeli oleh kanak-kanak – ia bukan sahaja menyajikan hidangan-hidangan bersaiz kecil, malah turut hadir dengan mainan-mainan istimewa. Namun, disebabkan kadang kala mainan tersebut dihasilkan dengan kerjasama syarikat mainan pengumpul, ia juga menjadi buruan orang dewasa.

Misalnya di McDonald’s Malaysia pada tahun 2017, Happy Meal ditawarkan dengan koleksi empat kereta yang dihasilkan oleh Tomica iaitu Lotus Exige R-GT, Toyota 86, Nissan GT-R R35 dan Mazda MX-5 Roadster ND. Kesemua kereta ini dijual pada minggu berasingan dan sudah tentu yang paling menjadi buruan adalah Nissan GT-R.

Namun ada perkara yang ‘tidak sedap’ berlaku setiap kali McDonald’s melancarkan koleksi permainan sebegini. Ia biasanya dicemari dengan kehadiran ‘scalper’ yang biasanya menumpukan terhadap model yang paling menjadi buruan seperti R35 tersebut – mereka membelinya dengan jumlah yang banyak sehingga tiada lagi stok di premis-premis McD, kemudian menjualnya semula di luar dengan harga berlipat kali ganda.

Tetapi jika anda tinggal di Jepun, perkara ini agak sukar untuk terjadi. Mengapa? Ok, seperti yang kami siarkan tempoh hari, bermula 1 Mei 2020, McDonald’s Jepun menawarkan hadiah Tomica Toyota GR Supra untuk hidangan Happy Meal (atau dikenali sebagai Happy Set di sana). Walaupun telah membintangi iklan promosi McDonald’s dan Toyota tersebut, pelumba dan drifter Nobuteru Taniguchi tetap perlu untuk ‘memburu’ sendiri GR Supra berkenaan di restoran McDonald’s untuk mendapatkannya.

Taniguchi memuatnaik video pengalamannya untuk memburu GR Supra berkenaan. Seperti biasa, set koleksi kali ini terdiri dari empat model berlainan; selain GR Supra tersebut, McDonald’s turut menawarkan kereta peronda polis Mazda CX-5, lori pengangkut dinosor dan juga trak pembacuh simen UD Trucks.

Tidak seperti di Malaysia di mana setiap satu model tersebut ditawarkan dalam minggu berbeza, di Jepun McDonald’s menawarkan kesemunya dalam masa yang sama tetapi ia akan diberikan kepada pelanggan secara rawak! Jadi, agak mustahil untuk seseorang scalper itu untuk tumpu ‘menghabiskan’ satu-satu model yang menjadi buruan paling popular.

Bagi mencerahkan peluangnya untuk memperolehi GR Supra pada sesi buruannya hari itu, Taniguchi membeli empat Happy Set. Nyata strateginya berjaya kerana dia diberikan empat kereta dari model berbeza, termasuk sebuah GR Supra.

Walau bagaimanapun, pada hari berkenaan dia sendiri baru mengetahui bahawa McD turut menawarkan satu lagi ‘model misteri’ iaitu sebuah GR Supra berwarna emas yang sangat sukar untuk diperolehi. Ini telah mendorongnya untuk mencuba nasib lagi berberapa kali untuk memburu GR Supra misteri tersebut, namun tidak berjaya.

Ok, untuk pengumpul mainan-mainan Happy Meal di luar sana, mana anda rasa cara lebih seronok, cara di Malaysia atau di Jepun?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required