PKPB: 3,212 kenderaan cuba rentas negeri diarah berpatah balik dalam 216 sekatan jalan raya – Menteri

PKPB: 3,212 kenderaan cuba rentas negeri diarah berpatah balik dalam 216 sekatan jalan raya – Menteri

Walau pun setiap hari kerajaan sentiasa mengulangi kenyataan berhubung larangan pergerakan merentas negeri untuk pulang ke kampung, namun masih terdapat segelintir rakyat Malaysia yang berdegil dan mahu mencuba nasib.

Dalam sidang media harian yang berlangsung di Putrajaya sebentar tadi, Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, memaklumkan, semalam, jumlah kenderaan yang diarah berpatah balik kerana cuba melakukan perjalanan rentas negeri untuk pulang ke kampung tanpa alasan munasabah semalam, meningkat sekali ganda berbanding kelmarin.

Sebanyak 3,212 kenderaan yang cuba merentas negeri atas alasan mahu pulang ke kampung untuk berhari raya, diarah berpatah balik oleh polis, berbanding 1,633 kenderaan kelmarin, sekali gus melanggar Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

“Kelmarin ada lebih 1,000 kenderaan cuba rentas negeri dan jumlah itu sudah kita anggap tinggi, namun semalam meningkat lagi sehingga lebih 3,000. Ini bermakna jumlah mereka yang berniat balik ke kampung masih ramai dengan cuba melepaskan diri daripada sekatan jalan raya.

PKPB: 3,212 kenderaan cuba rentas negeri diarah berpatah balik dalam 216 sekatan jalan raya – Menteri

“Namun, polis akan bertindak tegas dan tidak akan benarkan sesiapa merentasi negeri untuk pulang ke kampung sempena Aidilfitri. Kecuali atas kes kecemasan seperti kematian dan kebenaran perlu diperoleh dari balai polis berhampiran,” katanya.

Beliau turut berkata, semalam Polis DiRaja Malaysia (PDRM) juga telah mengeluarkan sebanyak 51 kompaun kepada individu yang didapati melanggar prosedur operasi standard (SOP) PKPB. Selain itu, PDRM turut menahan 44 individu lain atas kesalahan melanggar SOP di mana 40 daripadanya direman dan empat lagi dilepaskan dengan jaminan.

“Manakala sebanyak 318,082 kenderaan telah diperiksa dalam 216 sekatan jalan raya yang dikendalikan oleh PDRM dengan kerjasama tentera. Pemeriksaan juga dibuat di 1,108 terminal pengangkutan darat dan memeriksa 32,670 kenderaan persendirian serta 2,369 kenderaan awam,” ujarnya lagi.

Dalam masa yang sama, PDRM juga telah memaklumkan pihaknya telah mula melakukan pemantauan dan penguatkuasaan di kawasan perumahan dan kampung untuk mengesan mana-mana individu yang berjaya lolos dalam pergerakan rentas sempadan ini. Pasukan pemantau juga akan mengadakan pemeriksaan kenderaan yang diparkir di luar kediaman di kawasan perumahan dan kampung dengan menyemak nombor pendaftaran kenderaan bagi tujuan berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required