PKPB: Makin dekat raya, makin ramai yang cuba curi-curi rentas negeri untuk balik kampung – menteri

PKPB: Makin dekat raya, makin ramai yang cuba curi-curi rentas negeri untuk balik kampung – menteri

Kes curi-curi untuk cuba pulang ke kampung telah pun mula dikesan oleh pihak polis dalam sekatan-sekatan jalan raya bermula hari Jumaat lalu. Walaupun semua yang dikesan untuk melakukan perkara itu tidak berjaya, jumlah mereka yang masih ‘berusaha’ untuk mencabar undang-undang tersebut nampaknya makin meningkat dari hari ke hari, lapor Berita Harian.

Menurut Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam sidang media hariannya siang tadi, semalam sebanyak 1,633 kenderaan lagi dikesan cuba untuk merentas negeri untuk pulang beraya di kampung masing, meningkat dari hari-hari sebelumnya.

“Semalam, polis melaksanakan 149 sekatan jalan raya terutama membabitkan perjalanan rentas negeri dan memeriksa 250,891 kenderaan.

PKPB: Makin dekat raya, makin ramai yang cuba curi-curi rentas negeri untuk balik kampung – menteri

“Mulanya saya menjangkakan tidak banyak kenderaan yang cuba merentas negeri, tetapi sangkaan itu meleset kerana sebanyak 1,633 kenderaan dikesan cuba merentas negeri untuk pulang ke kampung. Jumlah ini mungkin bertambah menjelang hari raya dan semua kenderaan ini diarah berpatah balik oleh polis,” katanya.

Jumaat lalu, sebanyak 508 kenderaan dikesan melakukan kesalahan tersebut, dan ia meningkat kepada 1,248 kenderaan pada Sabtu serta 1,175 kenderaan pada Ahad. Kesemua mereka telah pun diarah untuk berpatah balik.

Mungkin ada yang berjaya memperdaya polis dan terlepas dari sekatan jalan raya tersebut, tetapi jangan seronok sangat kerana pihak polis dan askar akan melakukan rondaan dari rumah ke rumah untuk memantau kepatuhan rakyat mematuhi SOP cegah Covid-19 ketika beraya serta mengesan mereka-mereka yang telah merentas negeri tanpa kebenaran.

PKPB: Makin dekat raya, makin ramai yang cuba curi-curi rentas negeri untuk balik kampung – menteri

“Polis memiliki rekod butiran individu serta kenderaan mereka yang diberikan permit atau kebenaran untuk melakukan pergerakan antara negeri,” kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador.

Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, YBhg Datuk Dr Noor Hisham Abdullah juga gusar dengan tindakan degil sebahagian rakyat Malaysia ini kerana sebanyak 18 kluster daripada jumlah keseluruhan 49 kluster yang pernah dicatatkan dalam negara adalah berkaitan dengan aktiviti merentas negeri, dan 10 daripada kluster-kluster tersebut adalah masih aktif.

Selepas Perdana Menteri mengumumkan PKPB bermula 4 Mei lalu, kerajaan telah memberi kelonggaran bergerak secara beransur-ansur. Buat masa sekarang, rakyat tidak lagi perlu untuk berseorang di dalam kenderaan, perjalanan melebihi radius 10 km sudah dibenarkan, dan tiada lagi had perjalanan hanya sehingga 10 malam. Namun pergerakan untuk merentas negeri masih lagi belum diberikan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required