PKPB: 500 kenderaan ditahan kerana cuba balik kampung, diarah untuk patah balik – Ismail Sabri

PKPB: 500 kenderaan ditahan kerana cuba balik kampung, diarah untuk patah balik – Ismail Sabri

Rasanya dah cukup jelas arahan dari kerajaan bahawa dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat ini pergerakan rentas negeri masih belum dibenarkan. Namun, semalam sebanyak 500 kenderaan telah ditahan oleh pihak polis kerana cuba untuk pulang ke kampung kata Menteri Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Menurut laporan Harian Metro, perkara ini disebutkan Ismail Sabri ketika berlangsung sidang media hariannya di Putrajaya sebentar tadi.

“Mereka yang ditahan kerana cuba merentas negeri (di seluruh negara) untuk balik kampung, sudah diarah berpatah balik, katanya.

Beliau turut berkata bahawa mesyuarat khas menteri-menteri hari ini telah memutuskan tindakan kompaun boleh dimulakan oleh pihak polis ke atas pesalah.

Menteri berkenaan jelas kesal dengan sikap rakyat yang tidak mengendahkan arahan kerajaan yang menyekat pergerakan rentas negeri ketika PKPB dan meminta semua pihak mematuhi prosedur operasi standard (SOP). Setakat ini, sebanyak 146 sekatan jalan raya (SJR) di sempadan negeri dibuka dan memeriksa 238,500 kenderaan.

PKPB: 500 kenderaan ditahan kerana cuba balik kampung, diarah untuk patah balik – Ismail Sabri

“Kita lihat trend ini dan minat orang nak balik kampung itu, maknanya masih ramai seolah-olah tidak berminat mematuhi SOP yang disediakan.

“Walaupun kita kata jangan balik kampung, tolong jangan balik kampung untuk rentas negeri, masih juga berlaku,” katanya.

Menurutnya lagi, pihak berkuasa tidak akan berlembut dalam hal itu dan akan mengambil tindakan tegas kepada mereka yang melanggar SOP selepas ini, dan fasa menggunakan budi bicara dan nasihat serta amaran yang diamalkan sejak semalam akan ditambah dengan kompaun.

“Saya harap tak perlulah (anda) sampai dikompaun, duit bayar kompaun itu boleh guna untuk perkara lain. Yang penting patuh arahan dikeluarkan kerajaan,” katanya.

Selepas Perdana Menteri mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bermula 4 Mei lalu, kerajaan telah memberi kelonggaran bergerak secara beransur-ansur. Buat masa sekarang, rakyat tidak lagi perlu untuk berseorang di dalam kenderaan, perjalanan melebihi radius 10 km sudah dibenarkan, dan tiada lagi had perjalanan hanya sehingga 10 malam. Namun pergerakan untuk merentas negeri masih lagi belum diberikan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required