Dr. Noor Hisham gusar dengan mereka yang degil cuba curi-curi rentas negeri pulang ke kampung

Dr. Noor Hisham gusar dengan mereka yang degil cuba curi-curi rentas negeri pulang ke kampung

Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, YBhg Datuk Dr Noor Hisham Abdullah gusar dengan tindakan sebahagian rakyat Malaysia yang cuba curi-curi merentas negeri untuk pulang ke kampung halaman masing-masing bagi menyambut Hari Raya Aidilfitri yang bakal tiba hujung bulan ini.

Menurutnya, sehingga 17 Mei 2020 sebanyak 971 kes positif Covid-19 (atau 14.1 peratus) daripada jumlah keseluruhan kes Covid-19 (6,894 kes) telah mempunyai sejarah merentas negeri. Tambahan pula, sebanyak 18 kluster daripada jumlah keseluruhan 49 kluster yang pernah dicatatkan di Malaysia juga adalah berkaitan dengan aktiviti merentas negeri, dan 10 daripada kluster-kluster tersebut adalah masih aktif.

Beliau juga menjelaskan bahawa kes-kes positif Covid-19 yang berkait rapat dengan aktiviti merentas negeri adalah amat membimbangkan, terutama sekiranya ia terus-menerus berlaku walaupun selepas penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Seperti yang diumumkan oleh Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, sejumlah 508 kenderaan telah ditahan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) kerana cuba merentas negeri untuk pulang ke kampung halaman masing-masing pada Jumaat lalu. Jumlah berkenaan telah meningkat lebih sekali ganda setelah lagi 1,248 dikesan membuat kesalahan yang sama semalam.

Dr. Noor Hisham gusar dengan mereka yang degil cuba curi-curi rentas negeri pulang ke kampung

Dr. Noor Hisham berkata, kementeriannya menghargai usaha dan berterima kasih atas tindakan penguatkuasaan oleh pihak PDRM bagi memastikan pematuhan masyarakat kepada syarat-syarat PKPB terus kekal tinggi. Ini penting supaya orang ramai tidak menyalahgunakan kelonggaran yang telah diberikan oleh Kerajaan.

Beliau turut menyeru agar masyarakat harus terus berwaspada semasa tempoh perayaan yang bakal tiba kerana ini mungkin menjadi pemangkin kepada penularan jangkitan Covid-19 ke kawasan-kawasan yang kini telah mencapai status Hijau.

Selepas Perdana Menteri mengumumkan PKPB bermula 4 Mei lalu, kerajaan telah memberi kelonggaran bergerak secara beransur-ansur. Buat masa sekarang, rakyat tidak lagi perlu untuk berseorang di dalam kenderaan, perjalanan melebihi radius 10 km sudah dibenarkan, dan tiada lagi had perjalanan hanya sehingga 10 malam. Namun pergerakan untuk merentas negeri masih lagi belum diberikan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required