Kia Rio facelift 2020 didedah – datang dengan pilihan enjin hibrid ringkas petrol, penampilan yang diubah

Kia Rio facelift 2020 didedah – datang dengan pilihan enjin hibrid ringkas petrol, penampilan yang diubah

Kia Rio generasi keempat telah diberikan facelift buat kali pertama, dan ia akan mula dijual di Eropah suku ketiga tahun ini. Selain perubahan gaya dan penambahan kelengkapan, hatchback segmen B ini juga menjadi model Kia pertama yang akan dipacu oleh enjin hibrid ringkas yang dipanggil sebagai EcoDynamics+.

Pada Rio, pakej EcoDynamics+ ini terdiri daripada enjin petrol tiga silinder turbo 1.0 liter T-GDi CVVD yang digabungkan bersama bateri lithium-ion polymer 48 volt serta unit starter generator hibrid ringkas MHSG yang disambung kepada crankshaft enjin menggunakan tali sawat. Semasa bergerak, MHSG ini akan membantu mengurangkan beban enjin serta emisi manakala waktu mengurangkan kelajuan, unit ini bertindak sebagai generator untuk mengecas semula bateri.

Menurut Kia, enjin EcoDynamics+ ini dapat mengurangkan emisi CO2 Rio antara 8.1% hingga 10.7% dalam kitaran ujian NEDC. Ia juga menhasilkan kuasa sama seperti enjin Kappa T-GDi sebelum ini – 100 PS atau 120 PS – tetapi mempunyai tork 16% lebih tinggi untuk varian 120 PS, iaitu 200 Nm.

Kia Rio facelift 2020 didedah – datang dengan pilihan enjin hibrid ringkas petrol, penampilan yang diubah

Enjin hibrid ringkas ini akan ditawarkan bersama transmisi intelligent Manual Transmission (iMT) baru yang menggunakan sistem “clutch-by-wire”, yang bermakna tiada sambungan mekanikal. Ia turut dihubungkan dengan fungsi start/stop kenderaan, di mana enjin akan dimatikan lebih awal apabila meluncur sebelum berhenti.

Selain enjin hibrid ringkas ini, Rio juga akan ditawarkan dengan enjin Smartstream 100 PS biasa bersama transmisi yang dipertingkat kepada manual enam kelajuan (sebelum ini lima kelajuan) atau klac berkembar tujuh kelajuan dengan sistem Idle Stop & Go yang diperelok – enjin ditutup apabila brek dan klac ditekan bersama sebelum berhenti.

Apabila kedua-dua pedal ini dilepaskan, enjin akan hidup semula secara sendiri dan berada dalam gear asal yang telah dipilih. Satu lagi enjin yang ditawarkan untuk Rio adalah unit empat silinder NA 1.2 liter 84 PS dengan dual-port injection.

Kia Rio facelift 2020 didedah – datang dengan pilihan enjin hibrid ringkas petrol, penampilan yang diubah

Melihat kepada penampilan, kebanyakan perubahannya berada pada bahagian hadapan, iaitu bampar baru dengan perumbah lampu kabus yang lebih jelas, gril yang telah dikecilkan sedikit serta lampu utama LED yang diberikan standard untuk semua varian. Rekaan rim 16 inci juga adalah baru, berserta pilihan warna Perennial Grey dan Sporty Blue.

Pada bahagian dalam, perubahan utama adalah skrin sesentuh lapan inci untuk sistem infotainmen yang terletak atas papan pemuka dan boleh dimasukkan dengan sistem telematik UVO Connect “Phase II” yang terbaru. Bergantung kepada varian, sistem ini boleh dilengkapi dengan fungsi navigasi menggunakan satelit serta sambungan Apple CarPlay dan Android Auto.

Panel instrumen resolusi tinggi 4.2 inci juga adalah baru, serta pilihan kemasan bahagian dalam yang berwarna biru. Kia juga memberitahu, sekarang Rio Standard serta GT Line sudah dilengkapi dengan pelarasan tinggi tempat duduk untuk bahagian pemandu manakala untuk bahagian penumpang ia disediakan sebagai pilihan tambahan.

Kia Rio facelift 2020 didedah – datang dengan pilihan enjin hibrid ringkas petrol, penampilan yang diubah

Untuk sistem keselamatan dan bantuan pemandu, pakej Advanced Driving Assistance Systems (ADAS) yang disediakan pada Rio adalah termasuk Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) dengan pengesan pejalan kaki, kenderaan serta penunggang basikal, Lane Keeping Assist (LKA), Driver Attention Warning (DAW), dan Blind Collision Warning (BCW).

Sistem tambahan lain pula adalah termasuk Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Intelligent Speed Limit Warning (ISLW), Smart Cruise Control (SCC), Lane Following Assist (LFA), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA), Rear Occupant Alert (ROA), dan Leading Vehicle Departure Alert.

Kelengkapan seperti enam beg udara, cagak Isofix, Vehicle Stability Management (VSM), Electronic Stability Control (ESC), Cornering Brake Control (CBC) dan Straight-line Stability (SLS) diberikan secara standard pada Rio.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required