Pengecualian SST 2020: Senarai penuh harga kenderaan Perodua – lebih murah sehingga RM4.7k

Pengecualian SST 2020: Senarai penuh harga kenderaan Perodua – lebih murah sehingga RM4.7k

Dalam usaha untuk merancakkan semula ekonomi selepas PKP, kerajaan telah melancarkan pelan stimulus PENJANA dan untuk industri automotif, pengecualian cukai jualan sebanyak 100% diberi untuk kenderaan pemasangan tempatan (CKD) manakala untuk kenderaan CBU adalah sebanyak 50%, bagi tempoh 15 Jun hingga 31 Disember 2020.

Sejak daripada pengumuman itu, orang ramai tertanya berapakah perbezaan harga sebenar kenderaan dalam pasaran, dan ramai yang masih tidak faham bagaimana pengecualian cukai ini memberi kesan. Di sini, kami tunjukkan antara senarai harga awal yang telah kami terima, iaitu dari Perodua.

Model paling murah yang dijual oleh Perodua sekarang iaitu Axia 1.0 E (MT) kini dijual pada harga RM23,367 dan ini bersamaan dengan beza sebanyak 3.0% atau RM723 berbanding harga sebelum ini RM24,090. Varian Axia paling tinggi, iaitu Axia 1.0 Advance (AT) kini dijual pada harga RM41,427 ataupun lebih murah RM1,763.

Pengecualian SST 2020: Senarai penuh harga kenderaan Perodua – lebih murah sehingga RM4.7k

Melihat pula kepada model paling popular, iaitu Myvi, varian paling murah Myvi 1.3 G (MT) kini dijual pada harga RM41,292 (lebih murah RM1,498 atau 3.5%) manakala varian paling tinggi, Myvi 1.5 Advance (AT) dijual pada harga RM52,197 yang bersamaan dengan penurunan RM1,893 atau 3.5%.

Semakin tinggi harga asal kenderaan itu, semakin banyak penjimatan yang akan diterima, dan bagi Perodua, pengurangan harga paling besar adalah untuk varian tertinggi Aruz iaitu 1.5 Advance (AT), yang kini dijual pada harga RM73,226 ataupun bersamaan penurunan RM4,674 atau 6.0%.

Harga dengan pengecualian cukai ini akan diguna pakai secara rasmi bermula 15 Jun mengikut saranan kerajaan tetapi Perodua telah mengumumkan pelanggan yang membeli sebelum tempoh itu juga boleh menikmati penjimatan sama, tetapi ditimbang balik dengan pemberian rebat tunai.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required