PKPP: Sekatan jalan raya ditarik balik; ATM tetap bantu PDRM lakukan pemantauan – Ismail Sabri

PKPP: Sekatan jalan raya ditarik balik; ATM tetap bantu PDRM lakukan pemantauan – Ismail Sabri

Susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) yang bermula hari ini sehingga 31 Ogos 2020, Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah menarik balik semua sekatan jalan raya. Walau bagaimana pun, PDRM tetap akan melakukan sekatan di kawasan yang digunakan oleh pendatang asing tanpa izin (PATI).

Menurut Menteri Pertahanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, bagi PKPP, hanya Ops Benteng akan diteruskan terutama membabitkan lorong tikus di kawasan pantai.

“Hari ini, hari pertama Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP), PDRM akan menarik balik semua sekatan jalan raya. Cuma Ops Benteng untuk sekatan jalan raya akan diteruskan tetapi tidak lagi bagi rentas negeri,” katanya pada sidang media harian di Putrajaya sebentar tadi.

Walau bagaimana pun, menurut Ismail, Anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan tetap membantu PDRM dalam operasi pematuhan prosedur operasi standard (SOP) PKPP. Turut membantu PDRM dalam Pasukan Petugas Operasi Pematuhan ialah Ikatan Relawan (RELA), Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dan pihak berkuasa tempatan (PBT).

“Fokus pasukan petugas khas ini tidak lagi dalam sekatan jalan raya, tetapi pematuhan SOP orang ramai di premis perniagaan termasuk pasar awam, pasar malam sepanjang pelaksanaan PKPP mulai hari ini hingga 31 Ogos,” katanya lagi.

Semalam merupakan hari terakhir sekatan jalan raya dijalankan di seluruh negara. Di mana PDRM telah melakukan 133 sekatan jalan raya sempadan negeri di seluruh negara dengan memeriksa 292,179 kenderaan.

“Semalam, hari terakhir pelaksanaan PKPB, PDRM melalui pasukan petugas operasi pematuhan membuat 75,791 pemeriksaan bagi memantau dan menguatkuasakan pematuhan prosedur operasi standard (SOP) PKPB. Sebanyak 292,179 kenderaan diperiksa berbanding 188,804 hari sebelumnya,” katanya.

Tambahnya lagi, PDRM turut menahan 26 individu atas kesalahan ingkar arahan PKPB dan daripada jumlah itu, seramai 25 orang direman dan seorang individu dibebaskan atas jaminan polis. Malah PDRM turut mengeluarkan kompaun kepada 57 individu kerana pelbagai kesalahan ingkar PKPB termasuk 17 kompaun membabitkan sekatan jalan raya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required