Toyota RAV4 2020 dilancarkan di Malaysia pada 18 Jun – enjin 2.5L Dynamic Force, Toyota Safety Sense

Toyota RAV4 2020 dilancarkan di Malaysia pada 18 Jun – enjin 2.5L<em> Dynamic Force, Toyota Safety Sense</em>

Toyota RAV4 generasi kelima bakal dilancarkan di Malaysia pada 18 Jun ini, berdasarkan video yang dimuat naik menerusi laman media sosial UMW Toyota Motor (UMWT). Walau bagaimana pun, perincian penuh termasuk harganya masih belum diketahui, namun menerusi klip video ini, kita boleh mengagak beberapa ciri yang akan ditampilkan.

Menerusi muat naik dalam Instagram pula, kelihatan SUV ini didatangkan dengan penderia radar hadapan untuk Toyota Safety Sense bagi sistem bantuan pemandu dan keselamatan. Buat masa ini sejauh mana kelengkapan terbabit akan disertakan masih belum diketahui, namun pemantauan titik buta akan dimasukkan sekali (seperti yang kelihatan menerusi cermin sisi) dan dijangka brek kecemasan sendiri juga akan ditampil.

Untuk dalamannya, RAV4 ini juga menampilkan unit utama yang agak besar pada papan pemuka, dengan sistemnya yang mungkin diambil daripada beberapa model sedia ada.

Malah teaser lain turut menunjukkan RAV4 untuk pasaran kita akan dikuasakan oleh enjin Toyota Dynamic Force, terutamanya untuk unit yang lebih besar A25A-FKS 2.5 liter walau pun angka prestasinya tidak diberitahu – tapi kalau diikutkan di pasaran lain, enjin ini mampu menghamburkan kuasa pada 205 PS (202 hp) dan tork 249 Nm. Selain itu, SUV ini ditawarkan dengan enjin yang lebih kecil iaitu unit M20A-FKS 2.0 liter empat-silinder dengan kuasa 171 PS (169 hp) dan 203 Nm, tetapi nampak gayanya bukan untuk pasaran kita.

RAV4 juga didatangkan dengan enjin hibrid dan plug-in hybrid, kedua-duanya dengan unit A25A-FKS, dengan kuasa 222 PS (219 hp) dan 297 Nm bagi hibrid, dan model PHEV pula bersama gabungan kuasa (termasuk motor elektrik) sehingga 302 PS (302 hp).

RAV4 ini dibangunkan dengan platform Toyota New Global Architecture (TNGA), khusus untuk versi GA-K yang juga digunakan bagi model terkini Harrier. Kini SUV ini menjadi pesaing bagi Honda CR-V dan Mazda CX-5, dengan harga yang ditawarkan masing-masing bermula RM151,100 dan RM137,269.20.

Di Malaysia, pesaing terhampir bagi RAV4 buat masa ini ialah C-HR (RM150,000). Adakah harga yang bakal ditetapkan untuk RAV4 lebih tinggi berbanding itu? Jawapannya akan diketahui pada majlis pelancarannya.

GALERI: Toyota RAV4 generasi kelima di Singapore Motor Show 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required