Mercedes-AMG E63 4Matic+ facelift W213 Sedan dan Estate didedahkan – jana sehingga 612 PS/850 Nm

Mercedes-AMG E63 4Matic+ facelift W213 Sedan dan Estate didedahkan – jana sehingga 612 PS/850 Nm

Selepas model standard Mercedes-Benz E-Class W213 versi facelift diperkenalkan pada Mac lalu, kini giliran model paling berkuasa, Mercedes-AMG E63 facelift pula didedahkan sepenuhnya. Model berkenaan muncul bukan sahaja dalam bentuk sedan empat pintu, malah versi Estate juga turut diperkenalkan sekali. Versi tingkat taraf kali ini hadir dengan rupa yang lebih segar bersama berberapa kelengkapan baharu.

Tidak kira apa bentuk badan yang dipilih oleh pembeli, E 63 facelift ini masih dijana oleh enjin M178 4.0 liter bi-turbo V8 dalam dua versi iaitu E 63 4Matic dan juga E 63 S 4Matic+. Model asas E 63 ditala bagi menghasilkan 571 PS (563 hp) dan tork maksima 750 Nm, manakala E 63 S pula mengekstrak sejumlah 612 PS (603 hp) dan tork maksima 850 Nm dari enjin yang sama.

Kedua-duanya versi talaan berkenaan akan digandingkan dengan kotak gear automatik sembilan kelajuan AMG Speedshift MCT 9G dan juga sistem pacuan semua roda AMG Performance 4Matic bersama locking differential pada gandar belakang.

Istimewa untuk model E 63 S, sistem pacuan semua roda 4Matic+ yang dipadankan turut hadir dengan “drift mode” yang boleh diaktifkan menerusi Race Mode, membolehkan semua kuasa hanya dihantar ke roda belakang tanpa sokongan ESP membolehkan pemandu melakukan aksi drift dengan mudah.

Dengan gandingan semua sistem mekanikal, E 63 mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa 3.5 saat, manakala E 63 S pula 0.1 saat lebih pantas dalam jarak sama iaitu 3.4 saat. Manakala untuk kelajuan maksima, E 63 dihadkan secara elektronik pada 250 km/j, dan ia boleh ‘dibuka’ bagi mendapatkan kelajuan 290 km/j jika pembeli memilih pakej AMG Driver. E 63 S pula secara standard boleh mencapai kelajuan 300 km/j.

Dengan kuasa lebih besar, E 63 S juga menerima sistem brek lebih baik dengan cakera 390 mm bersama angkup enam omboh di hadapan, serta cakera 360 mm dan angkup omboh tunggal di belakang. Manakala model standard E 63 pula diberikan cakera 360 mm untuk semua roda. Pembeli turut ditawarkan dengan opsyen sistem brek AMG Carbon Ceramik, yang menampilkan cakera dari material istimewa tersebut dalam diameter lebih besar – 402 mm di hadapan dan 360 mm di belakang.

Pengendalian Mercedes-AMG E 63 ini turut dibantu oleh suspensi AMG Ride Control+ dengan suspensi udara pelbagai kebuk, penyerap hentak adaptif ADS+ dan juga stereng sensitif-kelajuan. Kesemua kelengkapan tersebut berfungsi dengan sistem AMG Dynamic Select yang menawarkan enam mod pemanduan iaitu Slippery, Comfort, Sport, Sport+, Individual dan Race.

Walaupun model asas E 63 tidak hadir dengan mod Race, mereka masih boleh menerima fungsi berkenaan sekiranya memilih opsyen pakej AMG Dynamic Plus yang turut menampilkan sistem brek seperti E 63 S. Mod Race berkenaan berfungsi dengan sistem AMG Dynamic yang akan memberikan talaan semula pada sistem ESP dengan empat tahap iaitu Basic, Advanced, Pro dan Master.

Seperti E-Class standard, versi AMG sebenar ini turut menerima lampu hadapan baharu yang lebih tirus. Ia diserasikan dengan gril Panamericana, dan juga bampar “jet wing” yang direka semula bagi disesuaikan dengan lampu berkenaan.

Mercedes-AMG E63 4Matic+ facelift W213 Sedan dan Estate didedahkan – jana sehingga 612 PS/850 Nm

Kini, spiltter udara hadapan ditawarkan dalam berberapa kemasan – model asas diberikan warna badan, model S diberikan kemasan Silver Shadow, opsyen Night Package hadir dalam kemasan hitam, manakala pelanggan yang memilih AMG Exterior Carbon-Fibre Package I akan menerima komponen tersebut dalam kemasan gentian karbon.

Model kemaskini ini turut menerima lampu belakang baharu dengan rekaan lebih nipis, dan seperti biasa versi AMG paling berkuasa berkenaan diberikan bampar dengan perumah empat tip ekzos berbentuk segi empat. Jika pelanggan memilih Night Package, tip tersebut hadir dengan kemasan hitam, manakala opsyen AMG Exterior Carbon-Fibre Package I dan II pula hadir dalam kemasan gentian karbon bersama lip spoiler pada penutup but.

Juga sama seperti W213 biasa, sistem infotainmen pada model ini telahpun disertakan dengan sistem A.I Mercedes-Benz User Experience (MBUX). Untuk sistem berkenaan, model E 63 biasa hadir dengan dua skrin 10.25-inci, manakala versi S pula hadir dengan skrin lebih besar bersaiz 12.25-inci.

Mercedes-AMG E63 4Matic+ facelift W213 Sedan dan Estate didedahkan – jana sehingga 612 PS/850 Nm

Untuk paparan instrumen digital pada sistem tersebut pula, ia turut hadir dengan paparan AMG yang menampilkan tema Supersport, selain dari tem Modern Classic dan Sport. Paparan prestasi seperti G-meter, pemasa perlumbaan, data-data enjin dan lain-lain turut disertakan.

Ciri baharu lain yang turut tampil pada model kemaskini ini termasuk roda stereng AMG Performance yang menampilkan jejari yang lebih bulat dengan pilihan balutan gentian mikro Dinamica atau kulit atau kombinasi kedua-duanya. Roda stereng tersebut turut menampilkan akses cepat kepada pelbagai larasan kereta, dengan dua paparan kecil pada kedua-dua sisi jejari bawah.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ W213 facelift Sedan

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ W213 facelift Estate

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required