Kemalangan maut meningkat sejak PKPP dilaksanakan

Kemalangan maut meningkat sejak PKPP dilaksanakan

Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) telah pun memasuki hari ke-12 sejak dilaksanakan 10 Jun lalu. Walau pun PKPP bukanlah boleh dianggap sebagai ‘kebebasan’ sepenuhnya untuk orang ramai bergerak ke sana ke sini. Tetapi kelonggaran pergerakan yang diberikan oleh kerajaan memberikan kesempatan untuk orang ramai melakukan perjalanan domestik terutamanya apabila larangan merentas negeri yang dikuatkuasakan sebelum ini telah ditarik balik.

Dalam sidang media mengenai perkembangan PKPP hari ini, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memaklumkan, kemalangan maut telah meningkat sejak PKPP dilaksanakan.

Menurut beliau, laporan daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM) mendapati orang ramai mengambil kesempatan pulang ke kampung ketika ini.

“Jumlah kenderaan di jalan raya bertambah dan PDRM memuji orang ramai yang singgah di R&R (Hentian Rehat dan Rawat) mematuhi SOP (prosedur operasi standard) diperkenalkan kerajaan.

Kemalangan maut meningkat sejak PKPP dilaksanakan

“Cuma agak bimbang, laporan PDRM mendapati kemalangan maut dan biasa banyak berlaku. Saya percaya akan ramai lagi balik kampung selepas ini dan harap jagalah keselamatan masing-masing serta pandu dengan cermat,” katanya walau pun tidak memaklumkan statistik terkini kemalangan maut buat masa ini.

Pada 11 Jun lalu, Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah meluahkan rasa kebimbangannya mengenai peningkatan kes kemalangan jalan raya sepanjang tempoh pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) jika dibandingkan ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Daripada 13 Mei 2020 sehingga 9 Jun 2020, 25,251 kes kemalangan direkodkan dengan 231 iaitu 738 kemalangan sehari. Bukan sekadar kehilangan nyawa dan kecederaan, kemalangan juga boleh menyebabkan peningkatan penggunaan fasiliti kesihatan untuk rawatan seperti kesesakan di Jabatan Kecemasan dan Kemalangan,” ujarnya.

Dalam masa yang sama, beliau mewakili KKM turut menasihatkan orang ramai supaya berhati-hati di jalan raya. “Pandulah kenderaan dan tunggang motosikal dengan lebih berhati-hati bagi mengelakkan kemalangan jalan raya. Begitu juga, elakkan daripada memandu sekiranya penat atau tidak cukup rehat. Perkara yang tidak diingini boleh dielakkan sekiranya orang ramai lebih cermat dan mematuhi undang-undang di jalan raya. Ingatlah orang yang tersayang,” katanya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required