Proton perincikan servis Joox bagi sistem infotainmen GKUI; pilihan lebih 30 juta lagu, akaun asas dan VIP

Proton perincikan servis Joox bagi sistem infotainmen GKUI; pilihan lebih 30 juta lagu, akaun asas dan VIP

Seperti yang telah diumumkan sebelum ini, servis streaming muzik atas talian untuk sistem infotainmen GKUI (“Hi Proton”) untuk model seperti X70 serta varian Premium untuk Persona, Iriz dan Exora telah berpindah ke aplikasi Joox bermula 27 Mac lalu.

Jika anda belum mengemaskini sistem infotainmen GKUI anda, berkemungkinan besar fungsi untuk streaming online tersebut tidak boleh digunakan buat masa sekarang. Tidak perlu untuk ke mana-mana pusat servis Proton untuk mengemaskini perisian tersebut, kerana anda boleh buat sendiri di rumah atau di mana-mana dengan proses kemaskini over-the-air (OTA) dan panduannya boleh dirujuk pada PAUTAN INI.

Joox adalah aplikasi streaming muzik online sama seperti Spotify yang menawarkan muzik tanpa had dengan pilihan lebih dari 30 juta lagu. Oleh itu, ia ditawarkan dalam dua pilihan iaitu dalam versi percuma tetapi fungsinya dihadkan, atau langganan VIP untuk menerima akses penuh.

Proton perincikan servis Joox bagi sistem infotainmen GKUI; pilihan lebih 30 juta lagu, akaun asas dan VIP

Untuk versi percuma (ditandakan dengan ikon berwarna kelabu di sebelah nama akaun anda), anda hanya boleh memainkan lagu dengan turutan shuffle, alih ke lagu seterusnya (tiga kali alih akan diikuti dengan iklan), dan memilih sehingga 50 lagu menggunakan akaun anda dengan aplikasi Joox pada telefon pintar anda.

Selain akan menerima siaran iklan, versi percuma ini juga hanya diberikan kualiti streaming lebih rendah, ruang simpanan lagu terhad serta anda tidak dapat memainkan lagu tertentu dan tidak boleh menggunakan berberapa fungsi seperti mainkan semula lagu sebelumnya atau mencari lagu seterusnya.

Jika anda memilih untuk melanggan akses VIP, semua sekatan fungsi dan lagu tadi akan dibuka. Akses tersebut memerlukan anda membayar yuran langganan sebanyak RM12.90 sebulan, dan buat masa ini ia ditawarkan dengan diskaun 20% dengan bayaran hanya RM9.90 sempena promosi dalam masa terhad.

Proton perincikan servis Joox bagi sistem infotainmen GKUI; pilihan lebih 30 juta lagu, akaun asas dan VIP

Anda juga boleh memilih pakej langganan untuk 12-bulan dengan bayaran RM109.90, atau mana-mana pakej dengan tempoh lebih pendek ditawarkan di laman rasmi Joox. Sebagai perbandingan, servis sama yang ditawarkan oleh Spotify iaitu Spotify Premium memerlukan anda membayar kos langganan RM14.90 sebulan, tanpa pilihan langganan tahunan.

Bagi mendapatkan aplikasi Joox untuk telefon pintar anda, ia hanya perlu dimuat turun menerusi Google Play Store, Apple App Store atau Huawei App Gallery bergantung jenis telefon anda. Kemudian anda perlu mendaftar akaun sebelum aplikasi tersebut dapat dihubungkan kepada aplikasi Joox pada sistem infotaimen dalam kereta Proton anda.

Dengan akaun yang telah dihubungkan, semua lagu yang telah dipilih menerusi telefon pintar boleh dimainkan terus pada sistem infotaimen tersebut. Walau bagaimanapun, jika anda mahu menambah atau membuang lagu, ia perlu dibuat menerusi telefon pintar. Khas buat pengguna iPhone, lagu dari iTunes turut boleh diimport terus ke Joox.

Proton perincikan servis Joox bagi sistem infotainmen GKUI; pilihan lebih 30 juta lagu, akaun asas dan VIP

Lagu yang telah dipilih berkenaan kemudian boleh dimuat turun terus ke sistem infotainmen kereta. Ini membolehkan anda mendengarnya tanpa ganguan walaupun ketika tiada data internet.

Menurut Proton dalam FAQ sistem ini, jika anda mendengar lagu menggunakan internet, ia akan menelan data pada sistem infotainmen tersebut – secara purata, lagu dengan durasi empat-minit dalam kualiti sederhana akan menggunakan data sekitar 3 MB.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required