Volvo S60 T8 R-Design dilancarkan untuk pasaran Malaysia buat pertama kali pada Oktober tahun lalu. Tetapi ketika itu dalam versi pemasangan CBU dari Amerika Syarikat. Pada bulan Mei 2020, versi CKD pula diperkenalkan, dengan sedikit perbezaan.

Ia dijual pada harga RM295,888 ketika pengenalannya, dengan pakej prestasi dan senarai kelengkapan yang lengkap dan menarik. Sepanjang tahun ini – bagi tempoh pengecualian SST – S60 dijual dengan harga yang lebih murah, RM282k, melibatkan potongan harga sekitar RM13k lagi.

Volvo S60 ini merupakan sedan eksekutif kompak yang menggunakan enjin 2.0 liter Drive-E petrol dengan gandingan motor elektrik, dengan angka janaan keseluruhan sebanyak 407 hp dan 640 Nm tork. Transmisi automatik lapan-kelajuan menjadi gandingannya, membolehkan kereta ini untuk memecut dari 0-100 km/j dalam masa 4.4 saat dan mencapai laju maksimum 250 km/j.

Banyak perkara menarik yang boleh diperkatakan tentang model ini. Antaranya, mungkin buat pertama kali, Volvo sudah ada lawan yang setanding untuk merapatkan jurangnya dengan pesaing-pesaing yang lain. Terdekat adalah BMW 3 Series dan Mercedes-Benz C-Class. Tonton video ini sepenuhnya untuk mengetahui pandangan kami tentang Volvo S60 ini.