Ford Mustang Mach-E 1400 – 1,419 PS dari 7 motor elektrik; boleh drift, drag, gymkhana & lumba litar!

Ford Mustang Mach-E 1400 – 1,419 PS dari 7 motor elektrik; boleh drift, drag, gymkhana & lumba litar!

All-Electric Mustang Mach-E 1400 Prototype

Ford Mustang Mach-E mungkin dipandang sinis oleh sebahagian orang yang masih belum boleh menerima sebuah Mustang dalam bentuk SUV tanpa sebarang bunyi dari enjin V8 atau EcoBoost empat-silinder kerana ia digerak dengan motor elektrik sepenuhnya. Namun model prototaip Ford Mustang Mach-E 1400 ini mungkin boleh mengubah persepsi tersebut kerana ia mempunyai bekalan kuasa lebih dari 1,400 PS!

Versi yang jauh lebih gila ini dibangunkan oleh sayap perlumbaan rasmi Ford iaitu Ford Performance dan juga satu lagi jenama penala Ford yang diasaskan oleh drifter serta juara Formula D, Vaughn Gittin Jr., RTR Vehicles. Ia dihasilkan selama 10,000 jam bagi menunjukkan potensi yang ada Mustang Mach-E berkenaan sebagai sebuah kenderaan yang seronok.

Ford Mustang Mach-E 1400 ini digerakkan dengan tujuh motor elektrik, atau lima buah lebih banyak dari satu lagi prototaip Mustang elektrik mereka iaitu Mustang Cobra Jet 1400 yang dihasilkan untuk perlumbaan drag. Tiga buah motor elektrik diletakkan pada gandar hadapan, manakala empat lagi untuk gandar belakang, keseluruhannya menghasilkan 1,419 PS!

Ford Mustang Mach-E 1400 – 1,419 PS dari 7 motor elektrik; boleh drift, drag, gymkhana & lumba litar!

All-Electric Mustang Mach-E 1400 Prototype

Motor-motor elektrik tersebut disusun seperti pankek, dan kuasa dialirkan ke unit differential setiap gandar menerusi satu driveshaft tunggal. Ini membolehkan Mustang Mach E 1400 tersebut bergerak dalam konfigurasi pacuan hadapan, pacuan belakang, mahupun pacuan semua roda.

Jadi, Mach E 1400 boleh dijadikan mesin perlumbaan dalam pelbagai disiplin termasuk pemanduan dalam litar, drag, drift mahupun gymkhana dengan hanya mengubah corak penghantaran tork antara roda hadapan dan belakang, serta kelengkapan suspensi dan stereng pada bahagian hadapan.

Bagi membekalkan kuasa, Mustang Mach-E 1400 ini dilengkapkan dengan bateri sel kobalt mangan nikel 56.8 kWj bagi memberikan prestasi tinggi dan juga kadar discaj yang tinggi. Bateri tersebut juga diberikan sistem penyejuk ketika di caj, membolehkan proses caj dijalankan dengan cepat dibuat sebelum ia beraksi semula.

Ford Mustang Mach-E 1400 – 1,419 PS dari 7 motor elektrik; boleh drift, drag, gymkhana & lumba litar!

All-Electric Mustang Mach-E 1400 Prototype

Jentera ini juga diberikan booster brek elektronik yang bersepadu bagi membolehkan sistem regenerative braking berfungsi secara berulang kali, dan digabungkan dengan sistem ABS serta kawalan kestabilan bagi mengoptimakan sistem brek secara keseluruhan.

Ia juga diberikan cakera dan angkup brek dari Brembo sama seperti jentera lumba sebenar Ford Mustang GT4, serta sistem brek tangan hidraulik yang direka untuk aksi drift di mana ia akan mematikan kuasa pada motor elektrik gandar belakang, seolah-olah pemandu menggunakan brek tangan tersebut sambil menekan pedal klac pada kereta drift berkuasa petrol.

Model prototaip ini juga diberikan kelengkapan aerodinamik yang begitu agresif terdiri dari pelbagai spliter udara, spoiler gergasi dan juga pengalir-pengalir udara untuk penyejukan. Ford Performance mensasarkan lebih 1,000 kg downforce dapat dihasilkan pada kelajuan 257 km/j.

Ford Mustang Mach-E 1400 ini akan membuat kemunculan sulungnya pada perlumbaan NASCAR tidak lama lagi. Ia juga dihasilkan sebagai platform untuk ujian bagi pelbagai material baharu. Misalnya penutup hud hadapan kereta ini dihasilkan dari gentian komposit organik, iaitu bahan alternatif ringan bagi menggantikan gentian karbon biasa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required