Kerajaan sedang susun semula pelan tindakan bagi pelaksanaan Dasar Automotif Nasional 2020 – Azmin

Kerajaan sedang susun semula pelan tindakan bagi pelaksanaan Dasar Automotif Nasional 2020 – Azmin

Menteri Kanan (Perdagangan Antarabangsa dan Industri), Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mengesahkan kerajaan sedang menyusun semula pelan tindakan dalam melaksanakan Dasar Automotif Nasional (NAP) 2020.

Menurut beliau, langkah itu bertujuan menjadikan sektor automotif negara lebih berdaya saing dan maju, laporan Berita Harian.

“Langkah ini akan dapat membantu menyegerakan pemulihan sektor automotif negara melalui galakan pelaburan dalam segmen kenderaan berteknologi tinggi dan mesra alam sekitar.

“Ia turut merangkumi pembangunan tenaga mahir tempatan, peningkatan aktiviti pembuatan bernilai tinggi, terutama bagi produk pasaran lepas jualan dan mengaplikasikan teknologi termaju dalam rantaian bekalan automotif,” katanya dalam sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat, semalam.

Beliau menjawab soalan Ong Kian Ming (PH-Bangi) mengenai anggaran jumlah keseluruhan industri (TIV) untuk sektor automotif pada tahun ini, selain langkah yang akan diambil kerajaan untuk memberikan bantuan dan insentif bersasar kepada industri.

Azmin turut berkata, menerusi perangkaan dikeluarkan Persatuan Pemasangan dan Pengedaran Skuter, Motosikal Malaysia (MASAAM), tiada sebarang transaksi jualan motosikal direkodkan pada April lalu. Bagaimanapun, penjualan motosikal kembali mencatatkan transaksi, masing-masing sebanyak 19,507 unit pada Mei dan 42,190 unit pada bulan lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required