Pertama kali diperkenalkan pada Jun, Hyundai Santa Fe 2021 kelihatan tampil dengan gaya yang lebih kacak bergaya, malah ia turut menerima penambahbaikan yang lebih banyak. Kini, SUV bersaiz besar ini turut ditawarkan dengan pilihan N Performance Parts untuk pasaran domestik Korea Selatan.

Antara elemen yang ditawarkan termasuklah gril baharu dengan kepingan menegak dan bampar unik, di mana kombinasi ini menjadikan wajah model ini nampak lebih agresif. Gril asalnya memiliki paten geometrik dan rekaan untuk model ini pula memang ditampilkan secara lebih bergaya serta menyerlah.

Bampar N Performance juga juga menyerlahkan seksyen tengah dengan kesan visual di antara dua corong berpetak pada kedua-dua belah bahagian. Serlahan tembaga kelihatan pada kepingan gril, lower border dan juga lip.

Pada bahagian sisinya pula, kelihatan roda 21-inci dengan penutup tengah N dan juga beberapa kemasan tembaga. Roda dibaluti tayar Michelin Pilot Sport dan kelihatan kaliper brek merah dengan penjenamaan N Performance. Kelihatan juga padanan skirt sisi dan rel bumbung.

Pada bahagian belakang, ia ditampilkan dengan dua spoiler dan bampar baharu dengan gaya yang lebih agresif bersama padanan diffuser kemasan karbon. Bukan itu sahaja, empat corong ekzos juga jelas kelihatan. Perumah cermin sisi karbon dengan kemasan karbon untuk bonet juga melengkapkan lagi gaya model ini.

Di dalamnya, dipadankan dengan tempat duduk sport dengan paten quilted, Alcantara bolster dan garisan tengah merah. Tempat duduk belakang pula ditampilkan dengan kemasan CF dan skrin pula diletakkan di belakang tempat duduk hadapan.

Bercakap mengenai ruang dalamannya, papan pemuka berkembar Santa Fe 2021 kelihatan agak familiar, tetapi dengan kehadiran konsol tengah atas baharu yang kini diposisikan dengan sudut yang sedikit landai. Malah pada “panel terapung’ pada bahagian kawalan juga baharu dan penukar tradisional kini digantikan dengan butang. Buat pertama kalinya, Santa Fe kini didatangkan dengan pemilih Terrain Mode – tombol kawalan untuk mod pemanduan Eco, Sport, Comfort dan Smart, seta sistem pacuan semua-roda HTRAC untuk pemanduan laluan berpasir, bersalji dan berlumpur.

Seperti yang dinyatakan, SUV ini menawarkan “Integrated Architecture” dengan pilihan plug-in hybrid dan hibrid buat pertama kalinya bagi Santa Fe. Walau pun dianggap hanya menerima “peningkatan pertengahan hayat”, namun ia ditawarkan dengan platform baharu. Pengeluar kereta Korea ini berkata Santa Fe baharu ini akan menjadi model Hyundai pertama di Eropah dan model SUV pertama secara global yang dibangunkan dengan platform kenderaan generasi ketiga serba baharu. Ia memberikan peningkatan yang lebih signifikan dalam segi prestasi, pengendalian dan keselamatan, termasuk menawarkan penjana kuasa elektrifikasi, seperti yang didakwa oleh syarikat ini.

Platform baharu ini turut meningkatkan pengaliran udara menerusi petak enjin dan membolehkan haba panas dikeluarkan. Malah ia turut meningkatkan kestabilan bahagian bawah kenderaan ini, dengan mempertingkatkan posisi paling bawah dengan kelengkapan yang lebih berat di antara platform. Bukan itu sahaja, steering arm diposisikan lebih rapat ke bahagian tengah roda hadapan, untuk pengendalian yang lebih tegar, selain NVH juga ditambah baik.

GALERI: Hyundai Santa Fe 2021

GALERI: Hyundai Santa Fe 2020 di Malaysia