Moratorium dilanjut 3 bulan bagi individu hilang kerja, ansuran bulanan dikurang untuk gaji yang dipotong

Moratorium dilanjut 3 bulan bagi individu hilang kerja, ansuran bulanan dikurang untuk gaji yang dipotong

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan lanjutan moratorium tiga bulan bagi individu yang kehilangan pekerjaan dan pendapatan, yang sepatutnya diberikan selama enam bulan dan tamat pada 30 September ini.

Tambah beliau lagi, bagi individu yang kehilangan pekerjaan pada tahun ini dan masih belum mendapat pekerjaan baharu, mereka akan menikmati moratorium lanjutan bersasar untuk tempoh tiga bulan. Di mana selepas tiga bulan, tempoh moratorium boleh dilanjutkan oleh bank-bank bergantung kepada situasi individu masing-masing.

Manakala bagi mereka yang masih memiliki pekerjaan tetapi gaji dipotong akibat COVID-19, bayaran ansuran bulanan akan dikurangkan mengikut peratusan gaji yang dipotong – sebagai contoh, jika gaji dipotong sebanyak 20%, maka pengurangan 20% daripada jumlah ansuran bulanan akan dibenarkan. Ini adalah untuk pembiayaan perumahan dan peribadi sahaja, dan ia akan berlangsung selama sekurang-kurangnya enam bulan. Lanjutan mungkin akan diberikan tertakluk kepada keadaan gaji semasa individu berkenaan.

Di samping itu, bank-bank telah memberikan komitmen untuk membantu semua peminjam individu atau PKS, baik peniaga, penjaja atau mereka yang bekerja sendiri yang turut terkesan akibat pandemik itu, ujarnya.

Menurut Perdana Menteri lagi, bergantung kepada situasi peminjam, bantuan yang ditawarkan termasuk membayar faedah sahaja untuk suatu jangka masa yang ditetapkan atau memanjangkan tempoh keseluruhan pinjaman bagi mengurangkan pembayaran balik bulanan atau memberi pelepasan lain sehingga peminjam mencapai kedudukan kewangan yang lebih stabil.

Bagi pinjaman sewa beli pula, bank akan turut menawarkan pilihan penjadualan ansuran yang bersesuaian tertakluk kepada Akta Sewa Beli, contohnya memanjangkan tempoh bayaran balik pada kadar ansuran bulanan lebih rendah. Justeru, peminjam yang layak boleh menghubungi bank masing-masing untuk membuat permohonan mulai 7 Ogos 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required