Kia Stonic 2021 datang dengan pilihan enjin hibrid ringkas, transmisi iMT, sistem infotainmen dipertingkat

Kia Stonic 2021 datang dengan pilihan enjin hibrid ringkas, transmisi iMT, sistem infotainmen dipertingkat

Kia Stonic diperkenalkan kali pertama pada tahun 2017, dan kini ia diberikan pembaharuan untuk model tahun 2021. Crossover segmen B ini sekarang didatangkan dengan pilihan sistem hibrid ringkas EcoDynamics+ baru, yang memadankan enjin petrol turbo 1.0 liter Smartstream T-GDI bersama sistem hibrid 48 volt dengan bateri lithium ion polymer serta unit starter generator mild hybrid (MHSG).

Menurut Kia, enjin Smartstream ini masih menghasilkan tahap kuasa sama seperti enjin Kappa sebelumnya, dan ditawarkan dalam dua talaan iaitu 100 PS dan 120 PS. Walaubagaimanapun, jumlah tork telah meningkat sedikit bergantung kepada transmisi, di mana jika enjin 120 PS dipadankan bersama kotak gear klac berkembar tujuh kelajuan, ia akan memberi 200 Nm tork (16% lebih tinggi).

Selain transmisi klac berkembar itu, pelanggan juga boleh memilih model yang dipasang dengan transmisi manual pintar iMT yang menggunakan sistem clutch-by-wire. Melalui tetapan ini, klac digerakkan secara elektronik dan disepadukan bersama MHSG untuk membenarkan fungsi seperti mematikan enjin apabila kenderaan meluncur sebelum berhenti.

Kia Stonic 2021 datang dengan pilihan enjin hibrid ringkas, transmisi iMT, sistem infotainmen dipertingkat

Jika tidak mahu sistem hibrid, pelanggan diberikan pilihan dua enjin Smartstream biasa iaitu 1.0 liter T-GDI turbo berkuasa 100 PS (transmisi sama ada manual enam kelajuan atau DCT tujuh kelajuan) ataupun 1.2 liter NA berkuasa 84 PS. Catatan prestasi cuma akan dikeluarkan oleh Kia kemudian.

Pada bahagian dalam, Stonic 2021 mendapat skrin sesentuh lapan inci secara standard, dan ia boleh memaparkan fungsi infotainmen serta navigasi, bergantung kepada spesifikasi yang dipilih. Sambungan biasa seperti Apple CarPlay, Android Auto serta Bluetootoh boleh digunakan dengan sistem ini.

Turut diberi adalah sistem telematiks UVO Connect ‘Phase 2’ yang menawarkan servis seperti informasi trafik waktu sebenar, ramalan cuaca, tempat menarik, harga minyak dan tempat letak kereta (lokasi, harga dan petak kosong). Sistem ini juga boleh disambung kepada telefon pintar melalui aplikasi khas dan antara fungsi barunya adalah memberikan petunjuk arah kepada pengguna menghala ke destinasi selepas beredar daripada kereta di tempat parkir.

Kia Stonic 2021 datang dengan pilihan enjin hibrid ringkas, transmisi iMT, sistem infotainmen dipertingkat

Pada bahagian keselamatan, Stonic 2021 dilengkapi dengan Forward Collision Avoidance Sssist dengan pengesan kenderaan, pejalan kaki dan penunggang basikal, Lane Keeping Assist, Driver Attention Warning, Blindspot Collision Warning, Blindspot Collision Avoidance Assist, Intelligent Speed Limit Warning, Smart Cruise Control (SCC), Lane Following Assist (LFA), Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist serta pengesan jarak hadapan dan belakang.

Satu lagi ciri keselamatan pada Stonic adalah ia dilengkapi dengan sistem amaran penumpang belakang yang dapat mengelakkan penumpang atau haiwan tertinggal di dalam kereta apabila sudah dikunci. Beg udara ada enam dan tempat duduk juga dilengkapi dengan cagak ISOFIX.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required