Spoon hasilkan turbo besar bagi membolehkan Honda Civic 1.5L VTEC Turbo anda jana 275 PS dan 414 Nm!

Spoon hasilkan turbo besar bagi membolehkan Honda Civic 1.5L VTEC Turbo anda jana 275 PS dan 414 Nm!

Tahun lalu, penala Honda dari Jepun iaitu Spoon Sport mengumumkan bahawa kereta demo untuk Civic Hatchback FK7 1.5L VTEC turbo mereka menghasilkan kuasa 200 PS dengan hanya penggunaan kotak komputer Hondata FlashPro, tanpa mengusik mana-mana komponen lain termasuk pengecas turbo.

Terbaharu, kereta demo berkenaan kini telah pun menghasilkan 275 PS dan tork maksima 414 Nm dengan pengunaan pengecas turbo baharu yang lebih besar. Pengecas turbo Spoon yang dihasilkan bersama Mitsubishi Heavy Industri (MHI) ini mempunyai diameter kipas turbin 40 mm (standard hanya 37 mm) dan kipas pemampat pula berdiameter 49 mm (standard hanya 46 mm).

Menurut Spoon, bagi mendapatkan kuasa sedemikian, pengecas turbo tersebut perlu dipadankan sekali dengan kotak komputer Hondata Flashpro. Ia juga boleh dipasangkan terus pada enjin L15 turbo dan bermaksud bukan sahaja untuk model hatchback FK7, malah sesuai untuk model sedan FC1.

Walaubagaimanapun, Spoon memberi amaran sistem klac standard untuk kotak gear manual enam-kelajuan tidak dapat bertahan dengan kuasa 102 PS lebih besar dari asal ini. Spoon juga tidak memberitahu sama ada ia sesuai atau tidak dengan kotak gear CVT untuk model transmisi automatik seperti Civic FC pasaran Malaysia. Pengecas turbo lebih besar ini juga tidak murah – di Jepun, ia dijual pada harga 250,000 yen atau sekitar RM10k.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required