Maserati lancar versi Trofeo bagi Ghibli dan Quattroporte – 3.8L Ferrari V8; 580 PS/730 Nm

Maserati lancar versi Trofeo bagi Ghibli dan Quattroporte – 3.8L Ferrari V8; 580 PS/730 Nm

Maserati telah memperluaskan barisan jentera Trofeo dengan memperkenalkan Quattroporte dan Ghibli Trofeo baharu, menyertai model sedia ada Levante Trofeo yang tiba pada April 2018. Ia masih menggunakan penjana kuasa yang sama, unit 3.8 liter turbo-berkembar VT binaan Ferrari yang dipadankan dengan transmisi automatik ZF lapan-kelajuan.

Bagi model baharu tersebut, penjana kuasa ini mampu meledakkan sehingga 580 PS (572 hp) pada 6,750 rpm dan tork 730 Nm dari 2,250 hingga 5,250 rpm. Mirip seperti Levante Trofeo, walau pun dalam sesetengah pasaran, SUV ini mampu mencapai 598 PS (590 hp) untuk beberapa pasaran terpilih, termasuk Malaysia.

Levante dan Quattroporte bukanlah asing daripada menggunakan V8, kerana ia juga dipadankan pada versi GTS sebelum ini. Walau bagaimana pun, ini merupakan kali pertama Ghibli menerima unit lapan-silinder, kerana sebelum ini ia hanya ditawarkan dengan unit petrol dan diesel V6 serta empat-silinder mild hybrid.

Apa yang membezakan bagi Ghibli dan Quattroporte Trofeo ini ialah pacuannya disalurkan terus ke roda belakang. Sementara Levante Trofeo pula menerima sistem pacuan semua-roda Maserati yang juga limited-slip differential (LSD) belakang.

Bagi prestasinya, versi Trofeo bagi Ghibli mampu dipecut dari 0-100 km/j dengan hanya 4.3 saat, berbanding Quattroporte dengan 4.5 saat, dan kedua-duanya mampu mencapai kelajuan maksimum hingga 326 km/j. Secara perbandingan, Levante Trofeo lebih pantas bagi pecutan 0-100 km/j iaitu 4.1 saat (580 PS) atau 3.9 saat (598 PS) – walaupun kelajuan maksimumnya lebih rendah iaitu sekitar 302 km/j (580 PS) atau 304 km/j (598 PS).

Kit standard termasuk sistem Integrated Vehicle Control (IVC), butang “Corsa” spesifik-Trofeo, fungsi kawalan pelancaran dan peredam Skyhook. Sedan ini turut dipadankan dengan roda Orione aluminium 21-inci, dan versi 22-inci dengan roda yang sama pada SUV.

Maserati lancar versi Trofeo bagi Ghibli dan Quattroporte – 3.8L Ferrari V8; 580 PS/730 Nm

Untuk membezakan jentera Trofeo berbanding model biasa, kemasan merah pada profil bawah bagi corong udara sisi dan juga lambang berkilat pada tiang-C diberikan. Selain itu, gril hadapan menampilkan kepingan menegak berkembar dalam kemasan hitam berkilat, dengan kemasan gentian karbon pada saluran udara hadapan dan pengekstrak belakang.

Lampu belakang baharu juga ditampilkan dengan gaya ala boomberang yang diinspirasikan dari model konsep Alfieri dan 3200 GT. Ciri yang paling jelas kelihatabn bagi jentera Trofeo ialah bespoke bonnet dengan dua saluran udara untuk penyejukan enjin, yang pertama kali ditampilkan pada Levante Trofeo.

Di dalamnya, ia ditampilkan dengan pemuka dan start-up eksklusif bersama perehat kepala dengan lambang Trofeo. Selain itu, ia turut menampilkan kulit Pieno Fiore, sistem bantuan pemanduan dan sistem infotainmen dengan skrin sesentuh MIA (Maserati Intelligent Assistant) 10.1-inci yang didatangkan secara standard – Levante menerima paparan yang lebih kecil bersaiz 8.4-inci.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required