Ford GT Heritage Edition 2021 – inspirasi dari GT40 Ken Miles pada perlumbaan Daytona 24 Jam 1966

Ford GT Heritage Edition 2021 – inspirasi dari GT40 Ken Miles pada perlumbaan Daytona 24 Jam 1966

Sebelum ini, sejarah perseteruan antara Ford dan Ferrari mungkin hanya diketahui oleh peminat-peminat sukan permotoran. Namun setelah cerita tersebut diangkat ke layar perak dengan tajuk Ford v Ferrari tahun lalu, sejarah berkenaan mula diketahui umum.

Perlumbaan Daytona 24 Jam 1966 adalah salah satu kemenangan bersejarah yang dicatatkan Ken Miles dari pasukan Ford kelolaan Caroll Shelby sebelum mereka mencipta sejarah di Le Mans 24 Jam tahun yang sama. Bagi meraikan ulangtahun ke-55 kemenangan tersebut, jenama dari Detroit berkenaan telah menghasilkan Ford GT Heritage Edition 2021 yang diinspirasikan dari Ford GT40 Ken Miles di Daytona 1966.

Oleh itu, Ford GT Heritage Edition ini diberikan livery yang sama seperti jentera lumba GT40 MkII Ken Miles dan Lloyd Ruby di Daytona – warna badan putih, grafik badan hitam-merah lengkap dengan nombor “98” pada pintu.

Ford GT Heritage Edition 2021 – inspirasi dari GT40 Ken Miles pada perlumbaan Daytona 24 Jam 1966

“Miles dan Ruby mendahului perlumbaan hampir pada setiap lap dalam perlumbaan 24-jam berkenaan dan meninggalkan pesaing lain dalam jarak 30 batu. Kemenangan tersebut merupakan kali pertama dominasi Ferrari terancam dalam perlumbaan dan detik permulaan perubahan dalam program perlumbaan Ford GT,” kata pengurus program Ford GT, Mike Severson.

Dalam Daytona 24-jam 1966 berkenaan, Miles dan Ruby serta enam lagi pemandu Ford GT40 yang lain mendominasi perlumbaan tersebut dengan kemenangan 1-2-3-5, manakala sasaran mereka iaitu Ferrari 365 P2 hanya berjaya menduduki tempat keempat.

Untuk lebih spesifik, Ford GT Heritage Edition ini diberikan warna badan Frozen White, manakala warna hitam pula sebenarnya adalah komponen gentian karbon yang tidak diberikan sebarang warna – termasuk ruang nombor “98” pada pintu.

Ford GT Heritage Edition 2021 – inspirasi dari GT40 Ken Miles pada perlumbaan Daytona 24 Jam 1966

Serlahan Race Red pula diberikan pada bahagian bawah muka hadapan, hujung bumbung, pintu sebelah pemandu dan juga di bawah sayap belakang. Penampilan luaran model ini dilengkapkan dengan rim aluminium forged 20-inci dalam kemasan Heritage Gold, bersama angkup brek monoblok dari Brembo yang diberi kemasan merah.

Manakala pada bahagian kabin, ia menerima balutan Alcantara hitam pada panel instrumen, pelapik bumbung dan roda stereng. Tempat duduk pula menerima upholsteri Alcantara merah, diserasikan dengan pedal penukar gear juga berwarna merah.

Jika pelanggan mahukan ciri lebih eksklusif, ciri opsyen lain turut ditawarkan seperti rim 20-inci gentian karbon tanpa warna dan diberikan serlahan merah, angkup brek hitam dengan tulisan berwarna merah, dan juga nombor “98” yang kelihatan samar-samar pada panel pintu sebelah dalam.

Selain dari GT Heritage Edition ini, Ford turut memperkenalkan siri Studio Collection baharu, yang menawarkan pelbagai pakej grafik kepada pelanggan yang menyerlahkan elemen rekaan utama kereta tersebut. Hanya 40 unit Ford GT boleh dipilih dengan pakej ini untuk model tahun 2021 dan tahun terakhir produksi kereta sport ini iaitu 2022, dengan tujuh warna standard dan pilihan yang diperluaskan bergantung kepada permintaan pelanggan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required