Hyundai Tucson 2021 generasi ke-empat didedahkan

Hyundai Tucson 2021 generasi ke-empat didedahkan

Hyundai telah mendedahkan model SUV serba baharu Tucson, yang disahkan bakal mula dijual di Korea bulan ini. Ini merupakan Tucson generasi keempat, dan diposisikan di bawah segmen-C bagi SUV dan bersaing dengan model-model lain seperti Honda CR-V, Nissan X-Trail serta Toyota RAV4. Ia akan menggantikan model Tucson sedia ada, yang mula diperkenalkan pada 2015, dan diberi facelift baru pada 2018 sebelum ini.

Bagi model serba baharu ini, Hyundai mengadaptasikan bahasa rekaan “Sensuous Sportiness” bagi rupa “dinamik parametrik” dengan beberapa permukaan permata kinetik yang banyak membantu menyerlahkan lagi gaya penampilannya.

Gril parametrik membuatkan bahagian SUV ini kelihatan lebih bergaya dan futuristik, ditambah dengan lampu utama langsing Parametric Hidden Lights yang disambung pada gril berbentuk permata, dengan lampu nyalaan siang jenis separuh-cermin.

Hyundai Tucson 2021 generasi ke-empat didedahkan

Tema rekaan kinetik juga diteruskan pada bahagian belakang dengan padanan lampu lebar sepenuhnya, yang disambung pada bentuk segitiga separa-tersembunyi yang hanya boleh dilihat jika ia menyala, senada dengan tema pencahayaan di hadapan. Untuk memberikan ruang kepada bar cahaya yang tidak terganggu, Hyundai turut mengalihkan logo jenamanya ke bahagian skrin belakang, manakala bilah pengelap cermin belakang juga kini disembunyikan di bawah spoiler belakang untuk rupa yang lebih kemas.

Secara keseluruhan, Tucson baharu ini memiliki imej ala coupe, dengan beberapa permukaan yang dinamik serta gerbang roda yang lebih menyerlah. Hyundai berkata, Tucson ini akan ditawarkan dengan versi jarak roda panjang dan pendek, bergantung pada negara bagi memenuhi kehendak pasaran masing-masing.

Di dalamnya, kelihatan kabin “interspace” dengan gaya papan pemuka berlapis yang dibaluti kemasan perak. Manakala kluster instrumen digital turut ditampilkan dengan tidak banyak butang kawalan disertakan.

Secara standard, panel tengah dua-skrin didatangkan bersama skrin sesentuh berwarna lapan-inci dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto, yang diposisikan di atas panel kawalan suhu. Paparan navigasi 10.25-inci dengan skrin sesentuh dengan pengesan suara yang dipertingkatkan turut diberikan.

Selain itu, ciri lain yang turut hadir termasuklah sistem audio Bose Premium, pencahayaan ambien 64-warna boleh laras hingga ke tahap 10 untuk kecerahannya serta fungsi Multi-Command.

Tucson baharu ini juga menampilkan Hyundai Digital Key di mana dengan telefon pintar yang ada fungsi Near Field Communication (NFC) boleh digunakan sebagai kunci pintar untuk mengunci/membuka pengunci kenderaan, mengaktifkan panic alert dan menghidupkan enjin serta sistem kawalan suhu pada jarak sejauh 28 meter daripada kenderaan.

Hyundai Tucson 2021 generasi ke-empat didedahkan

Ciri pilihan yang ditawarkan untuk pasaran terpilih termasuklah sistem pembersih udara untuk sistem kawalan suhu dan juga Car-to-home baharu yang membolehkan pemandu mengawal peralatan rumah pintar seperti pencahayaan, pendingin hawa, dari dalam kenderaan sebagai persediaan sejurus tiba di rumah.

Pada pengenalannya, Tucson ini akan ditawarkan dengan dua pilihan penjana kuasa. Yang pertama, unit petrol Smartstream 2.5 liter suntikan-terus empat-silinder NA yang menawarkan hamburan kuasa sehingga 190 PS dan tork 260 Nm, dipadankan bersama transmisi automatik lapan-kelajuan.

Manakala pilihan kedua pula ialah unit pengecas turbo 1.6 liter empat-silinder, yang menampilkan sama ada versi hibrid atau plug-in hybrid bagi Tucson. Enjin ini mampu menghasilkan sehingga 180 PS dan 264 Nm, digabungkan dengan motor elektrik dan gabungan sistem ini mampu memberikan keseluruhhan kuasa sebanyak 230 PS dan 350 Nm.

Hyundai Tucson 2021 generasi ke-empat didedahkan

Tucson baharu ini juga akan disertakan dengan pilihan pacuan roda-hadapan dan pacuan semua-roda HTRAC, dengan versi hibrid dan PHEV yang turut didatangkan dengan teknologi E-Handling. Hyundai berkata, ia mampu menambah baik respon stereng dan kestabilan arah ketika di selekoh atau jika melalui keadaan jalan yang agak teruk.

Bagi aspek keselamatnnya, Tucson ini dilengkapi dengan ciri keselamatan SmartSense yang merangkumi bantuan pemanduan lebuhraya (HDA), bantuan mengelak pelanggaran hadapan (FCA) dengan pengesan pejalan kaki, bantuan kekal lorong (LKA) dan bantuan ikut lorong (LFA) serta pemantauan pandangan titik buta secara standard. Selain itu, ia turut hadir dengan bantuan lampu tinggi dan paparan pandangan sekeliling.

Sementara jualan domestiknya bermula pada bulan ini, pembeli di pasaran negara lain pula perlu menunggu sehingga tahun hadapan untuk membeli Tucson generasi ke-empat ini. Difahamkan, jualan peringkat global bagi SUV ini akan bermula pada separuh pertama tahun 2021. Menurut Hyundai, versi N Line untuk Tucson ini juga direncanakan bagi masa hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required