Mercedes-Benz G 350 d tiba di M’sia – RM 1 juta, dijana enjin turbodiesel 3.0L enam-silinder, 286 PS/600 Nm

Mercedes-Benz G 350 d tiba di M’sia – RM 1 juta, dijana enjin turbodiesel 3.0L enam-silinder, 286 PS/600 Nm

Serentak dengan pengenalan Mercedes-Benz GLB X247 hari ini, Mercedes-Benz Malaysia (MBM) turut melancarkan satu lagi varian untuk SUV G-Class pada pasaran Malaysia iaitu G 350 d. Jadi jika anda hanya mahukan gaya sebuah jentera off-road dengan gaya klasik bersama teknologi terkini tanpa mahukan prestasi rasaksa seperti Mercedes-AMG G 63 yang telah pun berada dalam pasaran sejak November 2018, G 350 d ini adalah jawapannya.

Model ini dijana oleh enjin turbodiesel OM656 3.0 liter enam-silinder sebaris dengan pengecas turbo dua peringkat serta sistem injap bervariasi Camtronic. Ia menghasilkan kuasa kuda maksima 281 hp (286 PS) bermula 3,400 hingga 4,600 rpm, serta tork maksima 600 Nm yang dicapai seawal 1,200 hingga 3,200 rpm.

Kuasa dihantar ke kesemua roda menerusi kotak gear automatik konvensional 9G-Tronic sembilan-kelajuan, dan sistem pacuan semua roda dengan agihan tork 40:60. Ini membolehkan G 350 d tersebut memecut dari 0-100 km/j dalam masa 7.4 saat dan mampu mencatatkan kelajuan maksima 199 km/j.

Mercedes-Benz G 350 d tiba di M’sia – RM 1 juta, dijana enjin turbodiesel 3.0L enam-silinder, 286 PS/600 Nm

Model ini juga menampilkan sistem suspensi dengan penyerap hentak adaptif, bersama cagak enjin aktif yang pertama kali diperkenalkan pada barisan model G-Wagen. Cagak enjin tersebut berada dalam mod lebih lembut ketika ia bergerak di bawah 5 km/j, dan ia akan mengeras sendiri pada kelajuan lebih tinggi bagi memberikan ‘keselesaan getaran dan dinamik pemanduan’.

Versi pasaran Malaysia ini hadir dengan rim aloi pelbagai jejari AMG berdiameter 20-inci, termasuk pakej penggayaan luaran AMG Line, AMG Night Package, serta pakej logam tahan karat.

Ia turut menerima perincian lain seperti pelindung bawah berwarna perak, running board, jalur pelindung luaran bersama kemasan pinstripe hitam, dan juga angkup brek dengan tulisan ‘Mercedes-Benz’. Kelengkapan standard yang diberikan termasuk lampu hadapan LED Multibeam, bumbung suria gelangsar, dan juga cermin hadapan dengan pemanas.

Dalam kabin, G 350 d hadir dengan pakej pengayaan Exclusive dengan kemasan metal weave, tali keledar berwarna merah, serta balutan kulit pada bahagian panel atas dan bawah papan pemuka bersama serlahan jahitan benang merah. Ia juga diberikan roda stereng dengan butang pelbagai fungsi yang dibalut kulit Nappa, serta sistem Comand Online dan sistem audio dari Burmester.

SUV ini tidak terkecuali dari menerima mod pemanduan Dynamic Select, dengan lima mod yang memberikan talaan berbeza pada enjin, transmisi, suspensi dan stereng mengikut tahap sporty yang dimahukan oleh pemandu.

Manakala untuk keselamatan pula, G 350 d hadir dengan sistem dan kit bantuan pemanduan seperti bantuan brek aktif yang memberikan brek kecemasan automatik, bantuan anggaran jarak aktif Distronic, bantuan parkir Parktronic dengan pakej parkir bersama kamera undur, dan pelbagai lagi.

Walaupun ia adalah varian lebih rendah, bukan bermaksud ia dijual dengan harga murah – model yang diimport sepenuhnya Mercedes-Benz G 350 d ini ditawarkan pada harga atas jalan tanpa insuran RM999,888. Walau bagaimanapun, ia adalah jauh lebih ‘mampu milik’ berbanding AMG G 63 yang dijual pada harga RM1,464,888 ketika dilancarkan kira-kira dua tahun lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required