Range Rover Velar 2021 dipertingkatkan gaya, varian P400e plug-in hybrid baharu dengan jarak EV 53 km

Range Rover Velar 2021 dipertingkatkan gaya, varian P400e plug-in hybrid baharu dengan jarak EV 53 km

Range Rover Velar telah pun menerima beberapa peningkatan untuk model tahun 2021, dengan perubahan yang lebih signifikan bagi barisan penjana kuasa dan juga senarai teknologi yang ditampilkan. Tempahannya telah pun bermula di United Kingdom, harga yang ditawarkan dari 46,110 pound sterling (RM243,747).

Velar 2021 ini didatangkan dengan varian plug-in hybrid baharu yang dipanggil P400e. Ia dipadankan dengan enjin 2.0 liter Ingenium pengecas turbo empat-silinder petrol yang mampu menghamburkan kuasa hingga 300 PS dan tork 400 Nm, dengan gabungan transmisi automatik lapan-kelajuan.

Motor elektrik yang ditampilkan juga boleh memberi kuasa hingga 143 PS (1-5 kW) dan 275 Nm, bersama belt-integrated starter generator (BISG), yang menjadi sebahagian daripada sistem, dan mampu menghamburkan keseluruhan kuasa mencecxah 404 PS dan 640 Nm. Menurut Land Rover, P400e hanya mengambil masa 5.4 saat untuk pecutan dari sifar ke 100 km/j, tetapi soal penjimatannya yang lebih penting, di mana penggunaan bahan apinya didakwa sekitar 2.2 l/100 km (45.4 km/l) sementara pelepasan emisi CO2 pula lebih kurang 49 g/km.

Bateri lithium-ion 17.1 kWh yang memberikan kuasa kepada motor elektrik itu ditempatkan di lantai but, yang mampu menjana enjin sehingga jarak 53 km dalam pacuan elektrik sahaja. P400e turut didatangkan dengan pengecas onboard AC tujuh-kW, dan apabila ia disambung ke wallbox domestik atau pengecas awam – anggaran tujuh kW atau lebih tinggi – menerusi sambungan Type 2, ia akan mengambil masa sejam 40 minit untuk pengecasan 0-80%.

Range Rover Velar 2021 dipertingkatkan gaya, varian P400e plug-in hybrid baharu dengan jarak EV 53 km

PHEV ini juga boleh menggunakan pengecasan pantas DC dengan mampu mengecas sehingga 32 kW dengan penggunaan penyambung CCS, di mana pengecasan 0-80% sekitar 30 minit. Untuk yang tidak mahu varian PHEV, Land Rover turut menawarkan model Velar dengan pilihan enjin 3.0 liter Ingenium pengecas turbo enam-silinder petrol atau diesel, dengan teknologi hibrid sederhana 48-voltan.

Bagi penjana kuasa petrol, varian P340 mampu menghamburkan 340 PS dan 480 Nm, dengan pecutan 0-100 km/j dalam 6.3 saat. Sementara P400 pula dengan lonjakan kuasa hingga 400 PS dan 550 Nm dan pecutan 0-100 km/j dalam 5.5 saat.

Manakala penjana kuasa diesel, D300, mampu memberikan 300 PS dan 650 NM, tetapi agak perlahan pecutan 0-100 km/j iaitu sekitar 6.5 saat. Land Rover berkata, penjana kuasa Ingenium empat-silinder yang lebih kecil akan diperkenalkan untuk Velar dengan varian D200, di mana ia masih menerima teknologi hibrid sederhana yang sama. Kesemua enjin dipadankan dengan transmisi automatik lapan-kelajuan dan pacuan empat-roda.

Untuk bahagian dalamnya, Velar menerima sistem infotainmen Pivi dan Pivi Pro baharu seperti yang digunakan pada Jaguar F-Pace. Perkakasan dwi-skrin ini masih dikekalkan, namun grafiknya diberi penambahbaikan yang lebih signifikan dan perisian baharu juga ditampilkan bagi pengalaman penggunaan yang lebih baik, dengan respon yang juga dipertingkatkan hasil penggunaan Electrical Vehicle Architecture (EVA 2.0) ciptaan Jaguar Land Rover yang baharu.

Range Rover Velar 2021 dipertingkatkan gaya, varian P400e plug-in hybrid baharu dengan jarak EV 53 km

Seperti kebanyakan sistem infotainment yang lain, terdapat beberapa servis ketersambungan yang diberikan. Selain itu, Velar turut menerima Active Road Noise Cancellation untuk suasana kabin yang lebih tenang, sementara sistem penapisan udara dengan air ionisation sedia ada menampilkan penapis zarah PM2.5 untuk penumpang menikmati udara yang lebih segar di dalam kabin.

Land Rover turut menawarkan Activity Key generasi kedua, di mana ia juga bersifat water-resistant dan shock-proof, dan kini disambung ke peranti LCD. Ia digunakan bagi menggantikan key fob standard sekiranya diperlukan, apabila anda melakukan aktiviti outdoor seperti berkayak atau mendaki.

Lain-lain perubahan yang kelihatan termasuklah rekaan roda stereng yang lebih elegan dengan bahagian tengah yang lebih kecil dan juga butang sesentuh yang disemak semula, bersama pemilih gear yang lebih bergaya yang digunakan berbanding unit rotary dial yang ditampilkan pada model Velar terdahulu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required