Jaguar XE 2021 dapat enjin MHEV 204 PS baharu

Jaguar XE 2021 dapat enjin MHEV 204 PS baharu

Jaguar XE telah diberikan peningkatan untuk 2021, di mana ia kini ditawarkan dengan enjin hibrid ringkas 48 volt yang menggunakan unit empat silinder 2.0 liter turbodiesel Ingenium. Kuasa keseluruhan yang mampu terhasil adalah 204 PS, dan boleh membawa sedan ini memecut 0-96 km/j (0-60 bsj) dalam masa 6.9 saat.

Enjin ini menampilkan penggunaan turbo variable vane geometry, piston besi serta sistem suntikan piezo commonrail 2.500 bar yang baru. Jaguar mendakwa model ini boleh memberikan kadar penggunaan bahan api 4.8 liter bagi setiap 100 km (WLTP). Komponen hibrid yang digunakan terdiri daripada Belt-integrated Starter Generator (BiSG) untuk mengecas semula bateri lithium ion 48V di bawah lantai, membantu pecutan serta meningkatkan fungsi start/stop.

Bagi enjin petrol yang ditawarkan, tiada perubahan dibuat dan pelanggan masih boleh memilih antara enjin 2.0 liter Ingenium berkuasa 250 PS/365 Nm atau 300 PS/400 Nm. Versi 250 PS boleh menghasilkan pecutan 0-96 km/j dalam masa 6.4 saat sementara versi 300 PS mengambil masa 5.6 saat. Semua versi XE menggunakan transmisi automatik lapan kelajuan, dengan pacuan sama ada dua roda belakang atau semua roda.

Satu lagi pembaharuan yang dibuat untuk model 2021 ini adalah sistem infotainmen Pivi Pro yang menggunakan asas Electronic Vehicle Architecture (EVA 2.0) baru. Ia termasuk dengan skrin sesentuh 10 inci di tengah papan pemuka yang boleh disambung dengan dua telefon serentak menggunakan Bluetooth, Apple CarPlay dan Android Auto. Pemilik juga boleh menambah satu lagi skrin sesentuh 5.5 inci di bawah.

Sistem Pivi Pro ini mempunyai sumber kuasa sendiri, jadi ia boleh terus digunakan apabila pemilik masuk ke dalam kereta dan turut menawarkan kemas kini atas talian serta tempat mengecas tanpa wayar. Sistem ini juga boleh dimasukkan dengan dua kad sim sekaligus menghasilkan sambungan yang lebih stabil.

Bahagian luar tidak melibatkan sebarang perubahan (kerana sudah menggunakan asas daripada model facelift), tetapi Jaguar telah mengurangkan varian XE dari 24 menjadi 13 bagi menjimatkan kos. Harga permulaan bagi XE di United Kingdom juga telah diturunkan dari £34,600 (RM186k) ke £29,365 (RM158k).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required