Subaru catat Guinness World Record baharu dengan perarakan terbesar kereta Subaru di STI Subiefest 2020

Subaru catat Guinness World Record baharu dengan perarakan terbesar kereta Subaru di STI Subiefest 2020

Subaru of America (SOA) telah berjaya mencatatkan Guinness World Record baharu dengan perarakan kereta Subaru terbesar dalam acara Subaru Tecnica International Subiefest 2020, sempena penganjuran OC Fair & Expo Center di Costa Mesa, California.

Untuk mencatatkan rekod baharu ini dan tiada syarikat lain yang mampu melakukannya setakat ini, SOA telah menghimpunkan sejumlah 1,751 kereta Subaru untuk menyertai perarakan kali ini, menewaskan rekod terdahulu yang pernah dilakukan pada 2015 dengan melibatkan 549 kenderaan. Menurut syarikat ini, pihaknya tetap memastikan keselamatan peserta diutamakan memandangkan pandamik Covid-19 masih hangat di sana.

Selain perarakan sejauh 3.2 km, buat pertama kalinya, peserta juga berpeluang meyaksikan model BRZ generasi akan datang, yang dibaluti lapisan penyamaran dan boleh dilihat menerusi tirai nipis. Berdasarkan imej yang dimuat naik menerusi Instagram, coupe tersebut tidak banyak perubahan signifikan daripada model semasa, cuma terdapat sedikit perubahan rekaan yang dilakukan.

Ini termasuklah lampu utama bagai bentuk airmata, dengan pertambahan corong pada bahagian belakang roda hadapan, lampu belakang yang lebih tajam dan ducktail untuk lid but belakang. Kereta yang dipamerkan ini juga dipadankan dengan roda aloi 10-jejari bersama kemasan gunmetal, seperti yang pernah dipaparkan menerusi imej rasmi oleh pengeluarnya.

Buat masa ini tiada perincian mengenai mekanikalnya, tapi ada ura-ura mengatakan ia bakal digandingkan dengan enjin boxer 2.4 liter naturally-aspirated empat-silinder dengan sistem Toyota D-4S (direct/port fuel injection) yang akan digunakan. Menggunakan kod nama FA24D, penjana kuasa ini dikatakan mampu menghamburkan kuasa hingga 217 hp dan tork 240 Nm, di mana ia telah diberi penambahbaikan berbanding unit FA20D yang digunakan pada masa ini dengan kuasa 205 hp dan 212 Nm (versi automatik dengan 200 hp dan 205 Nm).

Sebelum ini, dilaporkan BRZ akan datang bakal diganding dengan unit FA24F daripada SUV tiga-barisan tempat duduk Ascent – 2.4 liter turbo – dengan hamburan kuasa 260 hp dan 376 Nm. Transmisi manual dan automatik enam-kelajuan dijangka akan digandingkan dengan penjana kuasa bagi jentera ini. Walau bagaimana pun, kena nantikan perkhabaran selanjutnya dari Subaru sendiri mengenai perincian penuh jentera ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required